Svartå Herrgård tillbaka till Countryside Hotels

Svartå Herrgård tillbaka till Countryside Hotels

Svartå Herrgård i Bergslagen är nya medlemmar i Countryside Hotels och kommer därmed tillbaka till organisationen efter nära 20 års uppehåll. Det anrika hotellet drivs i tredje generationen av systrarna Kristin och Louise Frantzén, vars familj har bedrivit verksamhet här sedan 1946.

Svartå Herrgård vid sjön Lilla Björken i Västernärke ca 9 mil sydväst om Örebro, är ett av de vackraste gustavianska byggnadsverken i denna del av landet. Herrgården uppfördes av hovmarskalken Carl Falker, troligen under åren 1775-1782.

Herrgårdens ägarinna Kristin Frantzén säger: ”Framförallt har vi saknat det nätverk och erfarenhetsutbyte som ett medlemskap i Countryside Hotels innebär och vi är glada över att nu vara tillbaka i gruppen igen”.

”Svartå Herrgård passar väldigt fint in i vårt koncept och det är extra roligt att de valt att komma tillbaka till oss efter alla år. Vi ser fram emot ett långt och givande samarbete”, säger Bibi Rydbacken, marknadschef på Countryside Hotels.

För den trädgårdsintresserade är enbart herrgårdens park värt en resa. Den grönfingrade systern Louise har synts som trädgårdsmästare i Ernst Kirchsteigers sommarprogram och har en egen trädgårdsspalt i hans magasin ”Hemma med Ernst”.

Aktiviteter i närområdet inkluderar jakt, fiske, kräftfiske samt vandring på Bergslagsleden som går precis utanför hotellet.

Kontakt & bilder

Kristin Franzén, Svartå Herrgård