Banbrytande satsning på jämställdhet i Cramo

Banbrytande satsning på jämställdhet i Cramo

Jämställdhet ger både ökad lönsamhet och en mer attraktiv arbetsplats. Så resonerar maskinuthyrningsföretaget Cramo när man arrangerar ”Öppet hus” för kvinnor på 14 depåer runt om i Sverige. Detta som ett av många nya grepp för att locka kvinnor till en traditionellt manlig bransch.

Med intentionen att locka och behålla fler kvinnor har Cramos ledning arbetat med flera strategier. För att nämna några saker så har de senaste året samarbetat med rekryteringsföretag med särskild inriktning på kvinnor, tagit fram ny kollektion arbetskläder för kvinnor, lyft fram kvinnliga medarbetare internt och på karriärsidan samt kvinnliga nätverk. Detta har varit väldigt lyckat och Cramo rekryterade förra året mer än 30 kvinnor till depånätet.

Varför har ni öppet hus den 8 mars?

”Syftet med våra ”Öppna hus” är att få visa upp att det finns många intressanta jobb i vår uthyrningsverksamhet och att ta kål på eventuella fördomar om att det måste vara tungt och smutsigt” säger Ingrid Hollertz, HR-chef på Cramo. ”Uthyrningsbranschen utvecklas snabbt och är idag en serviceverksamhet där kundintresse, serviceanda, förmåga att bygga relationer och flexibilitet är avgörande personliga egenskaper. Det finns, kort sagt, inga arbetsuppgifter där det är ett hinder att vara kvinna – men många där det är en fördel”.

Cramos kunder finns främst inom byggindustrin där Byggnads och Byggcheferna tillsammans driver en jämställdhetskampanj på temat ”Stoppa machokulturen”.

”Vi är inte byggare själva, men det är ju helt uppenbart att våra kunder delar våra värderingar, med fokus på viktiga samhällsfrågor som jämställdhet, ett lokalt och social engagemang och ett aktivt miljö och arbetsmiljöarbete. Tillsammans kan vi göra skillnad”, säger Ingrid Hollertz.

Här händer det!
Syd: Malmö Syd, Helsingborg, Halmstad, Karlshamn, Kalmar, Kristianstad
Väst: Backaplan , Jönköping
Öst: Västerås, Sthlm Länna, Sthlm Södermalm, Sthlm Bredden, Norrköping
Nord: Sundsvalls Expressdepå (Heffnersvägen 1)

Ingrid Hollertz, HR-chef Cramo AB

Mail: ingrid.hollertz@cramo.com

Cramo Group är Europas näst största företag inom uthyrning av maskiner, utrustning och hyresrelaterade tjänster samt uthyrning av flyttbara lokaler. Cramo är verksamt i femton länder genom ca 320 depåer. Antalet anställda uppgick till ca 2.600, och den konsoliderade omsättningen till 712 miljoner euro under 2016.

Cramo AB ingår i Cramo Group. I Sverige är Cramo AB är det ledande uthyrningsföretagen med över 100 depåer och ca 877 anställda över hela landet. Cramos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki Oy.