Sara Rask, Hanna Aronsson Elfman och Jonna Luthman (Foto Klas Rockberg)

Cramo AB och Alpina Landslaget ingår partnerskap

I samband med premiären av den alpina världscupen i Sölden, Österrike i helgen introducerar Cramo AB och Ski Team Sweden AB ett nytt samarbets- och sponsoravtal för de kommande tre åren. Ett avtal där Cramo finns med som en partner och leverantör till samtliga alpina grenar under Ski Team Swedens flagga och som syftar till att stötta föreningslivets fortsatta framgångar.

Cramo AB och svensk alpin skidåkning har en historia tillsammans som kantas av globala mästerskap, svenska VM-medaljer och ett samarbete med hållbarhet i fokus. Svenska Skidförbundet tillhör ett av Sveriges största idrottsförbund. Samarbetet är ett steg mot att skapa ytterligare engagemang och förutsättningar för alpinidrott – något som ligger Cramo varmt om hjärtat.

– Vi har tidigare haft ett givande samarbete med STSA vid flera tillfällen, framförallt vid evenemang och tävlingar i Sverige. Världsmästerskapen i Åre, nu senast 2019 där vi bidrog med vår utrustning och tjänster. Det har verkligen gett mersmak. För oss på Cramo känns det fantastiskt bra att vi nu kan vara långsiktiga i vårt engagemang och vara en del i stötta alla åkare och lokala klubbar i Sverige för fortsatta framgångar – inte minst nu när tiderna är lite kärva och det finns fler utmaningar än normalt, säger Cramos vd Henrik Norrbom

Svenska Skidförbundet har idag drygt 114 000 medlemmar organiserade från norr till söder. Tommy Eliasson Winter, Alpin chef på STSA ser fram emot att samarbeta med Cramo de tre kommande säsongerna.

– Cramo är ett företag som varit med länge kring den alpina idrotten och det betyder mycket att vi nu hittat rätt form för ett långsiktigt samarbete. Den erfarenhet vi har av Cramo från tidigare är proffsiga, snabba och exakta leveranser. Vi har skilda verksamheter men också många likheter som förenar oss. Precis som Cramo verkar vi över hela Sverige med alla våra klubbar och föreningar, vilket gör att vi även kan dra nytta av samarbetet på en lokal nivå säger Tommy Eliasson Winter.

Cramos affärsmodell, att hyra ut utrustning och material inom bygg- och anläggningsbranschen, går också väl hand i hand med Ski Team Swedens hållbarhetsarbete där effekterna av den globala uppvärmningen har en stor påverkan på skididrotten. Partnerskapet öppnar också nya möjligheter för alpina tävlingsarrangörer i hela Sverige att tillsammans med Cramo utveckla event och aktiviteter.

– För oss är det viktigt. Vi ser effekterna av den globala uppvärmningen och hur det påverkar vår idrott. Cramos koncept är ett föredöme och helt i linje med våra tankegångar. Hyra istället för att köpa, cirkulär ekonomi, nyttja gemensamma resurser, säger Tommy Eliasson Winter.

17–18 oktober går premiären i Österrike av stapeln. Sverige har ett starkt team på plats och ett landslag som under säsongen kommer vara med och konkurrera om pallplatser och mästerskapsmedaljer.

– Tillsammans kommer Cramo AB och Ski Team Sweden AB att bygga för framtiden och det finns en stark samsyn i hur vi skapar vinnande lag, avslutar Henrik Norrbom, Vd Cramo AB.

För mer information, kontakta:
Cramo AB
Ola Rantatalo, Marknads- och Kommunikationschef