Ingrid Hollertz, HR-chef på Cramo och Camilla Wagner, Klara K

”Engagemanget i Klara K stimulerar Cramos eget arbete för ett jämställt arbetsliv”

Cramo sponsrar Klara K-dagen som idag går av stapeln på Rival i Stockholm. Sponsringsavtalet är en del i Cramos strategi för att öka andelen kvinnor i företaget.

Nätverket Klara K syftar till att stötta kvinnors karriärer. Klara K-dagen den 6 december är en konferens som fokuserar på att lyfta fram modiga och inkluderande ledare och ett jämställt näringsliv. Klara K:s pingvinpris delas ut till Anita Sarkeesian, den amerikansk-kanadensiska gamingprofilen som näthatats och till och med dödshotats för sin kamp mot könsstereotyper i dataspelsvärlden.

Fler kvinnor anställda

Cramo sponsrar Klara K-dagen för andra året.

-Klara K står för värderingar vi gärna stöttar. Det stimulerar vårt eget arbete för ett jämställt arbetsliv, säger Ingrid Hollertz, HR-chef Cramo Sverige AB

Cramos sponsringsavtal med Klara K är en del i företetagets strategi för att öka andelen kvinnor i företaget.

-Målet är att till år 2020 ska vi ha ökat antalet i vår depåverksamhet till 120. 20 procent i ledande befattningar i hela företaget ska vara kvinnor, säger Ingrid.

Flera projekt igång

-Till vår senaste traineeutbildning Cramo-lyftet sökte lika många kvinnor som män. Det är ett väldigt gott tecken på att något håller på att förändras, säger Ingrid.

För att locka och behålla fler kvinnor arbetar Cramo med en rad olika projekt, som ett samarbete med ett rekryteringsföretag som hjälper till att hitta fler kvinnor till Cramos arbetsplatser och en karriärsida som lyfter fram kvinnliga medarbetare som goda exempel. Man har också tagit fram en ny kollektion arbetskläder som är bättre anpassade för kvinnor.

-Vi har också startat kvinnliga nätverk i alla regioner. Engagemanget i Klara K har bidragit med kunskap, inspiration och tips på hur vi kvinnor kan stötta varandra i näringslivet generellt och i vardagen ute på våra arbetsplatser, avslutar Ingrid Hollertz.