Fler hemmafixare vill hyra verktyg i stället för att köpa

Fler hemmafixare vill hyra verktyg i stället för att köpa

Ny Sifoundersökning:
Fyra av tio svenskar, 39 procent, som ska bygga eller renovera under 2023 tänker hyra sina verktyg. Det visar en Sifoundersökning som är gjord på uppdrag av Cramo.

– För att klara den hållbara omställningen behöver vi bygga smartare genom att dela verktyg och kunskap. Att hyra verktyg och maskiner sparar resurser och ger ännu fler möjlighet att använda den senaste tekniken, säger Ola Rantatalo, kommunikationschef, Cramo Sverige.

Fyra av tio svenskar, 39 procent, som ska utföra ett renoverings- eller byggprojekt under det kommande året tänker hyra sina verktyg. Det är fler än de som uppger att de inte tänker hyra, vilka utgör 30 procent. Var fjärde svensk, 25 procent, uppger att de redan äger alla verktyg som de behöver.

– Den genomsnittliga borrmaskinen används bara 18 minuter totalt, men kräver mycket material och energi att tillverka. Så kan vi inte ha det, varken för miljöns eller plånbokens skull, säger Ola Rantatalo.

Fakta: Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo på uppdrag av Cramo i form av 1 000 onlineintervjuer under perioden 9–20 februari 2023. Frågan som ställdes i undersökningen var följande:

”Om du ska utföra ett renoverings- eller ett byggprojekt under det kommande året, tänker du hyra eller låna verktyg och maskiner i stället för att köpa nytt?”

Svaren fördelade sig som följer:

Ja, absolut

9%

Ja, troligtvis

19%

Nej, troligtvis inte

18%

Nej, absolut inte

3%

Jag äger alla verktyg jag behöver

17%

Jag tänker inte utföra några renoverings- eller byggprojekt under det kommande året