Martin Lernås från Alingsås HK blev Årets Ungdomscoach 2015-2016. Tävlingen arrangeras av Svensk Elithandboll och Cramo.

Ideella ungdomstränare inom handbollen uppmärksammas

Ideellt arbetande tränare behöver all uppmuntran de kan få. Nu kan alla ungdomsspelare i någon av klubbarna i SHE eller Handbollsligan nominera sin tränare till utmärkelsen Årets Ungdomscoach. Nomineringen öppnar den 16 januari och sker genom att en film med motiveringen laddas upp och taggas i sociala medier.

Tävlingen Årets Ungdomscoach vänder sig till spelare i åldrarna 13–18 år. Genom att nominera sin tränare till Årets Ungdomscoach får de chansen att vinna 25 000 kr till lagkassan och dessutom se SM-finalerna i Malmö i maj.

–Tävlingen väckte ett stort engagemang förra året, vi fick in över 170 förslag från ungdomsspelare. Nästan 5000 personer röstade. Vi hoppas att intresset blir minst lika stort i år, ungdomscoacherna förtjänar all uppmuntran de kan få, säger Peter Gentzel, Svensk Elithandboll, SEH.

Peter berättar att spelarna kan nominera sin tränare på två sätt:

Alt 1. Fyll i ett formulär på kampanjsidan cramocoachen.se

Alt 2. Ladda upp en film med motiveringen på Facebook, Instagram eller Twitter. Filmen taggas #cramocoachen. Alla taggade filmer blir sedan tillgängliga på cramocoachen.se.

Goda värderingar

Initiativtagare till omröstningen är Cramo AB, ett av Sveriges största maskinuthyrningsföretag och samarbetspartner till Svensk Elithandboll sedan många år tillbaka.

–Handboll är en av Sveriges mest jämställda lagidrotter där kvinnliga och manliga elitspelare har i stort sett samma förutsättningar. Det är värderingar som vi delar och vill stå bakom, säger Samuel Augsburger, chef Försäljning och Affärsutveckling, Cramo AB. Han fortsätter:

–Att satsa på tävlingen Årets ungdomscoach är ett sätt att uppmärksamma ungdomsidrotten och inte minst det ideella arbete som alla coacher och lagledare lägger ner.

Nominering och omröstning

Nomineringen av kandidater till Årets Ungdomscoach börjar den 16 januari och avslutas den 28 februari. Den första april presenteras finalisterna av juryn. Den består av Peter Gentzel, administrativ chef SEH, Samuel Augsburger, chef Försäljning och Affärsutveckling Cramo AB, Anna Larsson, ordf. SHE Dam och Olle Hagström ordf. Handbollsligan Herr.

Fram till den 30 april pågår sedan en öppen röstning för att utse den slutgiltiga vinnaren.

Vinnaren av Årets Ungdomscoach i handboll 2016–2017 presenteras den 27:e maj i samband med SM-finalerna i handboll i Malmö.

Besök kampanjsajten www.cramocoachen.se

Samuel Augsburger, chef Försäljning och Affärsutveckling, Cramo AB