Cranab AB och Grutech Oy inleder samarbete i Finland

Industriföretaget Cranab i Vindeln som tillverkar kranar, gripare och vägröjningsmaskiner har träffat en överenskommelse med Grutech i Finland som blir ny distributör av Cranabs lastbilskranar för timmer och återvinning och varumärket Slagkrafts produktprogram.

Grutech kommer som exklusiv distributör att bli Cranabs huvudpartner i Finland för företagets nya program för lastbilskranar och Slagkrafts vägröjningsmaskiner. Grutech är en etablerad aktör i Finland och idag distributör för italienska Fassis styckegodskranar.

— Det här är ett jättespännande samarbete som vi tror mycket på. Grutech är starka på den finska marknaden och har både hög kunskap och kapacitet. Vår ambition är att samarbetet kommer att ta fart redan från början, säger Micael Olsson, marknadschef för Cranab.

Ökar försäljningen
Tillsammans med Grutech blir det fullt fokus på försäljning av Cranabs lastbilskranar och Slagkrafts produkter samt förstärkning av eftermarknadsområdet med service, support och reservdelsförsörjning. Grutech kommer omgående att använda sina etablerade kanaler för försäljning och eftermarknad. De finska kunderna kommer snabbt att ha en partner att vända sig till.

Tar marknadsandelar direkt
— Cranabs skogsprodukter är kända och är ett starkt varumärke i Finland. Vi tror mycket på de nya lastbilskranarna och jag är övertygad att vi kommer att lyckas på den finska marknaden, säger Jan Andersson, VD och ägare av Grutech.

— Inom två år tror jag att vår marknadsandel är 15% för Cranabs kranar inom segmentet skogstransport och recycling i Finland, säger Jan Andersson.

Passar bra in i erbjudandet
Grutech säljer idag kranar från Fassis hela sortiment men med tyngdpunkt på stora kranar över 50 tonmeter. Inom Cranabs sortiment kommer lastbilskranarna att stå för en stor volym samtidigt som Slagkrafts produkter för vägröjning har en stor utvecklingspotential.

— Cranab är känt för hög kvalitet och produkter med goda köregenskaper. Därför passar lastbilskranarna mycket bra in i vårt erbjudande till den finska marknaden. Att arbeta med Slagkrafts program blir dessutom ett nytt produktområde för oss och en spännande utmaning, säger Jan Andersson.

Nya kranprogrammet lanseras under året
Cranabs nya lastbilskranar består av ett komplett program av Z-kranar och L-kranar för skog och recycling som kommer att presenteras under de närmaste åren. Först ut är kranmodellen TZ12 som visas vid Bauma i München i april. I slutet av året kommer den första L-kranen att lanseras.

Miljöanpassad och ergonomisk vägröjning
Slagkrafts program med vägröjningsutrustning för hjullastare och väghyvlar vänder sig till professionella användare. Programmet består av motorpaket, kranar och slagor och är ledande i norra Europa. Under våren fortsätter lanseringen av nya miljöanpassade motorpaket.
Nya motorpaketet Craft W10 innehåller bland annat en ny miljöklassad Caterpillar-motor och ett förbättrat styrsystem. Styrsystemet är proportionellt vilket ger ett snabbare, mer effektivt och ergonomiskt arbete.

Bildtext:
Cranab AB och Grutech Oy inleder samarbete i Finland. Från vänster Christoffer Weber, Produktchef Grutech, Jan Andersson, VD Grutech samt Jonas Järnö, Försäljningschef Cranab.

För mer information, kontakta:
Micael Olsson, Marknadschef Cranab AB
Tel: +46 (0)933-144 10, 070-593 53 32

Jonas Järnö, Försäljningschef Cranab AB
Tel: + 46 (0)933-144 13, 070-237 57 93

Jan Andersson, VD Grutech Oy

Fakta Cranab AB:
Cranab har över 50 års erfarenhet av att utveckla och tillverka kranar, gripare och röjningsmaskiner för världsmarknaden. I företaget ingår även varumärket Slagkraft. Produktionsenheter och huvudkontor finns i Vindeln, utanför Umeå i Västerbotten.

Cranab är en del av Cranab Group som består av Cranab, Slagkraft, Vimek och Bracke Forest – fyra ledande varumärken som samverkar för att vara världsledande inom hållbart skogsbruk, från plantering till slutlig hantering. Cranab tillverkar kranar och gripare; Slagkraft gräs- och buskröjningsmaskiner; Vimek små skogsmaskiner; Bracke Forest tillverkar aggregat för markberedning, sådd och avverkning. Cranab Group omsätter omkring 330 miljoner kr och har ca 200 anställda.

Fakta Grutech Oy:
Grutech har i över 20 år varit importör av Fassis styckegodskranar i Finland. Under denna tidsperiod har Grutech etablerat sig som en stark och konkurrenskraftig aktör på den finska kranmarknaden. Tillsammans med ett omfattande nätverk av sammarbetspartners sköter Grutech försäljning, planering och installation samt service av Fassis kranar i hela Finland.

• z-kran
  • lastbilskran
  • slaga
  • motorpaket
  • grutech
  • slagkraft

Cranab är en del av Cranab Group som består av Cranab, Slagkraft, Vimek och Bracke Forest – fyra ledande varumärken som samverkar för att vara världsledande inom hållbart skogsbruk, från plantering till slutlig hantering. Cranab tillverkar kranar och gripare; Slagkraft gräs- och buskröjningsmaskiner; Vimek små skogsmaskiner; Bracke Forest tillverkar aggregat för markberedning, plantering sådd och avverkning. Cranab Group omsätter omkring 330 miljoner kr och har ca 200 anställda.