Cranabin teleskooppinostureiden ulottuvuus peräti 8,5 m

Ruotsin Vindelnissä sijaitseva Cranab laajentaa nosturivalikoimaansa kuudella uudella yksiosaisella teleskooppimallilla. Kahteen huippusuosittuun keskisuuriin ja suuriin kuormatraktoreihin tarkoitettuun malliimme FC10 ja FC12 tulee nyt lisäksi erikoispitkä malli. Sen ulottuvuus on 8,5 metriä, mikä on ainutlaatuista tämän kokoluokan teleskooppinostureissa. Uudet nosturit esitellään Suomessa ensimmäistä kertaa FinnMetko-messuilla 30. elokuuta–1. syyskuuta yhdessä täysin uuden nosturisukupolven kanssa.

Cranabin viime vuonna esittelemästä uudesta nosturivalikoimasta tuli heti suurmenestys, ja valikoimaan luvattiin jo tuolloin uusia malleja. Siksi Cranab esittelee nyt teleskooppinosturit koko kuormatraktoreihin tarkoitetulle nosturimallistolleen.

Teleskooppinosturilla on useita erinomaisia ominaisuuksia: Se on tehokas ja kevyempi ja siinä on vähemmän osia, minkä vuoksi sitä tarvitsee huoltaa harvemmin. Lisäksi se on vahva, kestävä ja useimmiten sen ulottuvuus on täysin riittävä.

Vallankumouksellinen ratkaisu suureen tarpeeseen

– Markkinoilla on ollut kysyntää laajalle teleskooppinosturivalikoimalle ja erityisesti malleille, joiden ulottuvuus on 8,5 metriä. Uutta nosturisukupolvea kehittäessämme olemme nyt voineet tuoda markkinoille myös nämä mallit. Erityispitkät 8,5 metrin FC10:n ja FC12:n mallit ovat  vallankumouksellisia omassa kokoluokassaan ja ne tunnistaa merkinnästä ET+, myyntijohtaja Jonas Järnö kertoo.

Uuden nosturisukupolven huippuominaisuuksien lisäksi Cranabin teleskooppinostureissa letkut on nyt vedetty nosturin ulkopuolelle. Tässä rakenteessa yhdistyvät kompakti suojattu ratkaisu ja reilusti mitoitetut sekä tarkoin sijoitetut letkut.

– Olemme pyrkineet ohjaamaan letkut nimenomaan matalana ratkaisuna nosturin alapuolelta yläpuolelle. Letkujen kääntösäde on optimoitu ja vapaan asennuksen yhteydessä olemme minimoineet kiinteät rakenteet ja onnistuneet tekemään sen kompaktisti. Letkujen vetäminen ulkopuolelle pidentää niiden elinikää ja helpottaa niiden huoltoa ja vaihtamista, Jonas Järnö kertoo.

Uuden sukupolven nostureille kiitosta

Cranabin uusi nosturisukupolvi esiteltiin viime vuoden kesäkuussa ja se otettiin markkinoilla vastaan heti ylistäen. Jo nyt sitä myydään useille konevalmistajille, joilla se kuuluu vakiona uusiin koneisiin.

– Uusien nostureidemme ansiosta pystymme vastaamaan entistä useampien asiakkaiden tarpeisiin nostureiden lähialueen korkeamman nostokorkeuden ja entistä paremman muotoilun johdosta. Tämä helpottaa materiaalien nostamista lähellä ja korkealle. Siksi uusi nosturisukupolvemme soveltuu erityisen hyvin hakettimiin tai hakkuutähteen käsittelyyn, Jonas Järnö toteaa.

Tämän nosturisukupolven kiinnostavimpia uusia ominaisuuksia ovat mm. antureiden ja älykkään ohjauksen käyttömahdollisuus. Lisäksi uusissa nostureissa on edistyksellinen nostogeometria, uudella tavoin suojattuna vedetyt letkut ja uusi jarrutusratkaisu nosturin kärjen ja rotaattorin välillä. Nimenomaan markkinoiden tarpeet ovat ohjanneet kehitystyötä. Toiminnan, ergonomian ja huollettavuuden on oltava huippuluokkaa.

Lisäarvoa koneille

– Lukuisten käyttäjien mielestä nosturin hyvät ominaisuudet ovat olleet ratkaisevia investointipäätöstä tehtäessä ja koneen merkkiä valittaessa. Mielestämme tietysti nosturin merkityksen arvostus on erityisen ilahduttavaa, Jonas Järnö kertoo.

Kuuden uuden teleskooppinosturin ja vasta markkinoille tuodun suurimpiin kuormatraktoreihin tarkoitetun FC16:n myötä Cranabilla on markkinoiden laajin uusi nosturisukupolvivalikoima. Uudet mallit vahvistavat yrityksen asemaa johtavana metsätyökoneiden nosturitoimittajana maailmanmarkkinoilla.

Ensiesittely FinnMetkossa

Uudet nosturit esitellään yhdessä täysin uuden nosturisukupolven kanssa ensimmäistä kertaa Suomessa FinnMetko-messuilla 30. elokuuta–1. syyskuuta.

Lisätietoja:
Jonas Järnö, myyntijohtaja, Cranab: +46 (0)933 14 413, +46 (0)70 237 5793
Fredrik Jonsson, toimitusjohtaja, Cranab: +46 (0)933 13 501
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Cranabin mekaaniseen metsätalouteen tarkoitettuja tuotteita, nostureita ja nosturin kärjen varusteita on suunniteltu, valmistettu ja myyty jo 60-luvun alkupuolelta asti. Tuotemerkillä Slagkraft tuotetaan varusteita pintakasvillisuuden poistoon teiden ja voimajohtokatujen varsilta. Ruotsin kotimarkkinoiden lisäksi tuotteita myydään noin 30 maassa eri puolilla maailmaa.

• Skogsbruk

• cranab