Nu finns våra kranar i alla världsdelar

På Cranab är det full fart – det syns också när man ställer ut på Skogsnolia, den stora branschmässan utanför Umeå. Man visar upp ett komplett program av skotarkranar, gripare och en helt nyutvecklad lastbilskran – samt från Slagkraft ett nytt miljöanpassat motorpaket för vägröjning, Craft W17.

----------

Cranab i Vindeln är mest känt för sina kranar för skogsmaskiner, dels de smidiga skotarkranarna för lastning av timmer, dels de lite större skördarkranarna för gallring och avverkning.

– Det är också stor efterfrågan på våra olika gripare, så det känns bra just nu. Kunderna har tagit emot våra satsningar på ett fint sätt och vi har etablerat oss på marknaden som en stark partner. Idag finns Cranabs skotarkranar i alla världsdelar. Det är en bra utveckling sedan förra Skogsnolia för fyra år sedan då det var premiär för de första modellerna. Nu har vi en komplett produktfamilj som säljs över hela världen, säger Micael Olsson, marknadschef Cranab AB.

Satsar på lastbilskranar

En intressant nyhet är att Cranab befinner sig i startgroparna för att dra igång ett helt nytt produktområde: lastbilskranar för skog och recycling. Men Micael Olsson är noga med att påpeka att det än så länge handlar om en första prototyp.

– Visserligen har vi kommit långt med goda resultat från tuffa stresstester och utmattningsprov, så siktet är inställt på lansering 2016. Såhär i slutet av utvecklingsfasen väljer vi att visa upp kranen på några mässor i Europa för att få in synpunkter från branschfolk. Det är alltid bra att lyssna med användarna för att bygga en optimal produkt.

Den första modellen heter Cranab TZ12, en 12-tonmeterskran som ska finnas med två räckvidder – 9,3 m och 10,5 m. Världspremiär blir alltså på Skogsnolia.

Nyheter från Slagkraft

Vårens nyhet från Slagkraft är motorpaketet Craft W17. Slagkraft är Cranabs varumärke för professionella vägröjningsmaskiner med gräs- och buskröjningsaggregat. En palett av produkter visas upp på Skogsnolia. Nya Craft W17 är miljöanpassad och allt från motor till förarmiljö har moderniserats. Några av de större nyheterna är Cat-motorn på 129 kW (175 hk), elektronisk motorstyrning, större bränsletank (200 liter), rostfri hydrauloljetank som ger högre driftsäkerhet och längre livslängd på hydraulkomponenterna, mer riktad arbetsbelysning, ny joystick för styrning och ny 7 tums touch-display. Till det kommer en mängd andra praktiska detaljer, som exempelvis fler luckor som förenklar åtkomst vid serviceåtgärder.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Mer information, kontakta:

Micael Olsson, Cranab AB: 0933-144 10, micael.olsson@cranab.se

Håkan Bergh, Cranab AB: 0933-144 12, hakan.bergh@cranab.se

• Skogsbruk

• skotarkran
  • skotare
  • skogskran
  • kran
  • forwarder
  • crane
  • cranab

Fakta Cranab AB: Cranab har över 50 års erfarenhet av att utveckla och tillverka kranar, gripare och röjningsmaskiner för världsmarknaden. I företaget ingår även varumärket Slagkraft. Produktionsenheter och huvudkontor finns i Vindeln, utanför Umeå i Västerbotten.

Cranab är en del av Cranab Group som består av Cranab, Slagkraft, Vimek och Bracke Forest – fyra ledande varumärken som samverkar för att vara världsledande inom hållbart skogsbruk, från plantering till slutlig hantering. Cranab tillverkar kranar och gripare; Slagkraft gräs- och buskröjningsmaskiner; Vimek små skogsmaskiner; Bracke Forest tillverkar aggregat för markberedning, sådd och avverkning. Cranab Group omsätter omkring 330 miljoner kr och har ca 200 anställda.