Norden en stor marknad för svenska företag

Den nordiska marknaden är viktig för svenska företag. Enligt bokslutsbaserad information från affärs- och kreditinformationsföretaget Creditsafe har 15 procent av de svenska bolagen en struktur som omfattar moder- eller dotterbolag i något av de nordiska länderna. Under perioden januari-augusti 2011 låg den totala importen och exporten mellan Sverige och de övriga nordiska länderna på 333 miljarder kronor.

– Siffrorna bygger på information som vi har gjort tillgängliga från Norge, Finland och Danmark, säger Krister Jonsson, Sverigechef för Creditsafe.

Affärs- och kreditinformationsföretaget Creditsafe utvecklar och breddar sitt svenska produkt- och tjänsteutbud.

Nu är inte bara kreditinformation utan även annan väsentlig bolagsinformation från norska och finska bolag sökbar för Creditsafes kunder. Exempelvis kan man även söka fram styrelseledamöter och VD samt se om de ingår i andra bolagsstyrelser.

– Inom en nära framtid kommer vi även med ett brett europeiskt erbjudande till våra kunder. Detta bygger på egna nationella databaser som samkörs, säger Krister Jonsson.

Enligt Jonsson är det logiskt att Creditsafe i sin roll som en europeisk aktör inom affärs- och kreditinformation utökar sina tjänster, levererar information utifrån tanken på en gemensam europeisk marknad.

– Allt fler handelsgränser suddas ut. I dag har väldigt många svenska, norska, finska och danska företag en bolagsstruktur som innefattar verksamhet eller verksamheter i ett annat nordiskt land, säger Krister Jonsson.

Enligt bokslutsbaserad information från Creditsafe har 8,43 procent av de svenska bolagen en struktur som omfattar moder- eller dotterbolag i Danmark, för Norge är siffran hela 10,34 procent och för Finland 7,67 procent. Sammantaget för hela Norden är siffran 15 procent.

Statistik från SCB visar att export och import av varor och tjänster mellan exempelvis Sverige och Norge omfattade totalt 138 miljarder kronor under perioden januari-augusti i år. För samma period var handeln mellan Sverige och Danmark på totalt 108 miljarder kronor medan handeln mellan Sverige och Finland landade på 87 miljarder kronor totalt.

Det stora värdet på handeln speglar också ett stort antal affärer och därmed ekonomiska transaktioner mellan Sverige, Norge, Danmark och Finland. Med korrekt affärsinformation ökar även affärskvaliteten.