De betalar högst löner - i din kommun

De betalar högst löner - i din kommun

Vilket företag är den bäst betalande arbetsgivaren i din kommun? Antalet företag som kan visa upp genomsnittliga årslöner på över en miljon kronor ökar - men detta gäller inte för alla kommuner. Högst lön får du i Stockholm, lägst i Vilhelminas kommun i Norrland. Det visar Creditsafes lönestatistik över vilka företag som betalar ut högst lön i varje kommun.

Kreditupplysningsföretaget Creditsafe har inte bara undersökt vilka som är de 100 bäst betalande arbetsgivarna i Sverige. Utifrån aktiebolagens senaste bokslut har vi även tagit fram statistik över de företag som betalar högst snittlön i varje enskild kommun i Sverige.

På kommunlistan finns stora skillnader. Även om snittlönerna fortsätter att öka är det framförallt regionerna runt Stockholm, Göteborg och Malmö som utmärker sig. Listan visar tydligt att övriga delar av landet har svårt att hålla jämna steg. En flytt till Stockholms kommun kan därmed innebära mer än tio gånger mer betalt.

- Storstadsregionerna fortsätter att dra ifrån övriga delar av landet och vi kan se hur det ökar för varje år. Anmärkningsvärt är också att gapet mellan kommunen i toppen och i botten är så pass stort, 2 204 000 kronor jämfört med 206 000 kronor. Det har vi aldrig sett tidigare, säger Krister Jonsson, Sverigechef Creditsafe.

De fem kommunerna i Sverige som ligger i topp sett till det bäst betalande företaget i kommunen är Stockholm (2204 tkr), Nacka (1365 tkr), Solna (1247 tkr), Älmhult (1081 tkr) och Göteborg (1072 tkr).

De fem kommunerna i Sverige som ligger i botten sett till det bäst betalande företaget i kommunen är Vilhelmina (206 tkr), Nynäshamn (212 tkr), Vansbro (245 tkr), Arjeplog (279 tkr) och Säter (306 tkr).

Majoriteten av företagen på kommuntopplistan återfinns i spannet 400 – 600 000 kronor i snittlön. I 56 av landets kommuner är den högsta genomsnittslönen mindre än 400 000 kronor.

Hela listan över företagen som betalar ut högst lön i varje kommun

För mer information:

Creditsafe är ett av Sveriges ledande affärs- och kreditupplysningsföretag. Vi levererar information direkt anpassad för webben eller via kundanpassade integrerade lösningar. Vi erbjuder stora som små företag ett komplett utbud av kredit- och marknadstjänster, med allt från kreditbedömning till riskanalys och prospektering av nya kunder.