Dubbelt så många apoteksbolag - men vinstmarginalen har sjunkit till 1 procent

Dubbelt så många apoteksbolag - men vinstmarginalen har sjunkit till 1 procent

Avregleringen av apoteksmarknaden har inneburit många fler apoteksbolag. Samtidigt är lönsamheten svag. Enligt bolagens årsbokslut stannade vinstmarginalen på endast 1 procent 2012, det visar ny statistik från affärs- och kreditupplysningsföretaget Creditsafe.

Antalet apoteksbolag i Sverige har fördubblats mellan 2010 och 2012, från 85 till 169. Även omsättning och antalet anställda har ökat under perioden. Trots detta har bolagens lönsamhet försämrats kraftigt, från ett samlat resultat på 4,4 miljarder till 374 miljoner kronor - en minskning med hela 91 procent. Mätt i vinstmarginal motsvaras det av en minskning från 14 procent till 1 procent.

Samtidigt visar Socialstyrelsens statistik att läkemedelskostnaderna legat stilla under samma period.

- Detta innebär enkelt uttryckt att det blivit fler aktörer som vill dela på samma apotekskaka, säger Krister Jonsson, Sverigechef på Creditsafe.

Creditsafes statistik visar också att antalet anställda inom apoteksbolagen har ökat med 13 procent, från 8007 till 9082 personer. Den totala omsättningen under 2012 var 34,3 miljarder kronor 2012, vilket är en ökning på 7 procent jämfört med 2010.

För mer information,

Creditsafe är Europas största leverantör av kredit- och affärsinformation. För er som har ett behov av att snabbt och enkelt kunna göra kreditbedömning på företag och privatpersoner, erbjuder vi ett komplett utbud av tjänster för kreditupplysning.