KONKURSERNA SLÅR NYTT REKORD. Just nu fler företag i konkurs än under toppen av pandemin.

Konkurserna slår nytt rekord - över 800 aktiebolag i konkurs under juni (se värst drabbade branscher)

Juni går till historien som den värsta konkursmånaden på över 20 år. Totalt gick 815 aktiebolag i konkurs, en ökning med 39 procent och den högsta siffran sedan Creditsafes mätningar började 1999. Just nu går fler företag i konkurs än under toppen av pandemin. Den brutala konkursvågen drabbar nästan alla branscher - men framförallt bygg, handel och restaurang.

Under första halvåret har 3 876 aktiebolag gått i konkurs, jämfört med 2 912 året innan och en ökning med 33 procent. Totalt har också 9 759 anställda drabbats när deras arbetsgivare försatts i konkurs hittills i år, en ökning med 34 procent.

- Det är tydligt att vi nu gått in i en oroligare tid med en utmanande lågkonjunktur som gör det svårare för svenska företag att vara lönsamma. Många bolag har tyvärr inte motståndskraft att hålla ut, vilket bidrar till det vi ser nu - rekordhöga konkurstal. Aldrig tidigare har konkurserna varit på en så här hög nivå. Inte ens under pandemin, säger Henrik Jacobsson, VD på Creditsafe.

Högsta siffran sedan mätningarna började

Månadens konkurssiffra är den högsta sedan Creditsafe började med sina mätningar 1999. Juni går därmed till historien som den värsta konkursmånaden någonsin och läget inför sommaren är mörkt för många företagare.

Ingen bransch klarar sig undan konkursvågen
Bygg, handeln och restaurang är sektorer som uppvisar dystert stämningsläge. Både byggentreprenörer och byggfirmor har över 30 procents ökning hittills i år, detaljhandel ligger på 34 procent och partihandel på 40 procent. Även städföretag, livsmedelsbutiker och bilverkstäder har det tufft med uppgång på över 30 procent.

- Bostadsbyggandet är mycket konjunkturkänsligt. När renoveringar uteblir och nybyggen minskar i hela landet blir det en kedjereaktion, som bidrar till ökade konkurser i flera branscher. När privatpersoner inte längre investerar i några nya projekt hemma, drabbar det små och medelstora byggbolag hårt, säger Henrik.

Restaurang har ökat kraftigt

Inom hotell- och restaurang har konkurserna ökat med hela 91 procent bara under juni, från 45 förra året till 86 konkurser detta år. Sett till första halvåret har ökningen inom restaurangbranschen klättrat till 41 procent.

- Hyreshöjningar, ökade råvarukostnader och stigande räntor samtidigt som kunderna får en allt tunnare plånbok slår hårt mot alla branscher just nu. Många företagare, däribland många krögare, valde dessutom att skjuta upp skatten under pandemin för att kunna överleva och detta skuldberg har tyvärr vuxit till enorma belopp, berättar Henrik.

Skulderna från pandemin fortfarande en tickande bomb

Kvar på notan till Skatteverket från pandemin där tusentals företag beviljades anstånd med skatteskulder fanns nyligen 42 miljarder, fördelat på ca 23 000 företag. En skuld som dessutom ökade med 8 miljarder under våren.

- Eftersläpande skatteskulder fortsätter att vara en tickande bomb. Många konkurser utgörs av branscher som fick ekonomiskt stöd under pandemin. I flera stora konkurser vet vi om att bolagen tidigare beviljats anstånd och för bolag som utsatts för kris efter kris blir det svårt att få ekonomin att gå ihop, säger Henrik.

Många stora byggbolag i konkurstoppen

Sju bolag hade över 100 miljoner i omsättning denna månad, varav flera byggentreprenörer. Månadens största konkurs var Svensk Entreprenadteknik SET AB som grundades 2002. De hade 324 miljoner i omsättning och ca 30 anställda. En femtedel av alla konkursade bolag i juni var yngre än tre år.

Antal nya företag fortsätter minska
Nystartade bolag har bromsat in kraftigt och minskat med 20 procent hittills i år. Nyföretagandet är nu på samma nivå som 2019, innan pandemin. Under juni månad registrerades 3 220 nya aktiebolag, en nedgång på 13 procent.

Värst drabbade branscher (ökning per bransch)

Bransch Första halvåret

Bilhandlare 24% 30%
Taxiföretag 17% 57%
E-handel -7% -37%

Konkurser under juni (trend)

Konkurser per kvartal

Konkurser per månad och år

10 största konkurserna

Företag Omsättning tkr Anställda Postort
Svensk Entreprenadteknik SET AB

MÄRSTA

DA Auto AB

SOLNA

3 NMT Fabriks AB 165 332
26 ÄLVÄNGEN
4 Einar Dahl Byggnads Aktiebolag 143 453 61 KLIPPAN

EKC Nordic Trading AB
HABO
6 Impact Crowd Technology Scandinavia AB

Ortalis Byggnation AB 110 571

Nordic Trampoline Parks AB 83 948
9 Nock MTH Entreprenad AB 74 504 0 ÄLVÄNGEN

Star Cruises AB 73 865 99 MALMÖ

Ladda ner alla konkurser denna månad

Antal konkurser per län

Totalt 815 587 3876 2 912 33%

Nystartade företag per månad

Om statistiken

Creditsafes konkursstatistik omfattar svenska aktiebolag och uppdateras alltid samma dag som publicering. Konkursstatistiken mäts från den första till sista dagen varje månad. Om månadsskiftet sker på en helg eller röd dag summeras statistiken på morgonen den första arbetsdagen. Detta innebär att även sent registrerade konkurser kommer med i aktuell månadens statistik.

Creditsafe är världens mest använda kreditupplysningsföretag. Vi levererar kvalitativ kredit- och affärsinformation till stora som små företag och erbjuder kreditupplysningar på 365 miljoner företag i 160 länder. Våra tjänster hjälper dig ta säkrare affärsbeslut och minska risken för kreditförluster.