Konkurserna ökade stort under januari

Konkurserna ökade stort under januari

Årets första månad uppvisar en kraftig uppgång i antalet konkurser. Den positiva trenden från förra året har vänt och konkurserna i Sverige ökar nu för första gången på länge. Under januari gick 393 aktiebolag i konkurs vilket är en ökning med 15 procent jämfört med samma period förra året. Hårdast drabbades Västernorrland och Östergötland. Där har konkurserna ökat med hela 150 procent jämfört med samma period förra året.

– Ökningen på 15 procent är den högsta ökningen på mycket länge, men inte helt oväntade siffror efter så lång tid av nedgång i konkursstatistiken. Ökningen ska dock betraktas med viss försiktighet då detta också speglar förra årets mycket låga konkurstal. Det vi nu ser är snarare att vi börjar närma oss samma nivåer som 2015, säger Krister Jonsson, Sverigechef på Creditsafe.

Under januari gick 393 aktiebolag i konkurs, vilket kan jämföras med 343 konkurser samma månad förra året och en ökning på 15 procent. Antalet anställda som berördes av konkurserna under januari var 1 153 personer, en ökning med fyra procent jämfört med januari förra året.

Månadens i särklass största konkurs är klädkedjan Axelssons Dea Mode AB med en omsättning på 344 miljoner och 232 anställda. Konkursen berör alla deras 30 butiker i Sverige. Detta följt av Nävertorps Specialtransport AB i Katrineholm (87 miljoner) och 64 anställda samt Astral Aktiebolag i Örnsköldsvik (82 miljoner) och 40 anställda.

Geografiskt sett är det framförallt Östergötland (+150%), Västernorrland (+150%) och Uppsala (+125%) som haft en tuff start på året. De län med minst antal konkurser under januari är Halland (-69%), Jämtland (-67%) och Kalmar (-60%). För de tre storstadsregionerna så uppvisar Stockholm en ökning (+26%), medan de två andra minskat, Skåne (-9%) och Västra Götaland (-4%).

Antal aktiebolagskonkurser uppdelat per län:

Län
Östergötland
Ej definerat
Totalt 393

10 största aktiebolagskonkurserna under januari 2017:

Företag Omsättning (tkr)
GÄLLIVARE
10. Ameria Mining AB
GÄLLIVARE

För konkursstatistik per den 1 februari 2017, se bilaga som omfattar:

• Antal aktiebolagskonkurser under 2015, 2016 och 2017
  • Antal konkurser i januarimånader historiskt
  • 10 största konkurserna under januari 2017
  • Antal aktiebolagskonkurser uppdelat per län

För mer information:

Creditsafe är ett av Sveriges ledande kreditupplysningsföretag. Vi bedömer kreditvärdighet hos både företag och privatpersoner och erbjuder en mängd smarta tjänster för kreditkontroll. Varje sekund hämtas 12 kreditupplysningar från våra databaser, vilket gör Creditsafe till världens mest använda leverantör av kredit- och affärsinformation. Creditsafe har 90,000 kunder och arbetar från 18 internationella kontor i 12 länder.