Creditsafes konkursbarometer första halvåret 2016: Här är kommunerna och länen där konkurserna minskar

Under årets första halvår har konkurserna i Sverige minskat med åtta procent. Juni blev dessutom en riktig rekordmånad och uppvisar en minskning med hela 24 procent jämfört med samma månad förra året. Geografiskt sett har det gått allra bäst för Västmanland som mer än halverat antalet konkurser hittills i år. På kommunnivå är Vara, Ulricehamn och Kumla de stora vinnarna. Här är hela listan med konkursstatistik - kommun för kommun!

Creditsafes konkursstatistik efter årets första sex månader visar på fortsatt sjunkande siffror. Sett till årsbasis har 2 862 aktiebolag gått i konkurs, vilket kan jämföras med 3 126 förra året och en minskning med åtta procent.

Störst positiv trend hittills i år finns i Västmanland (-51%), Gotland (-45%) och Jämtland (-40%). Även om konkursstatistiken visar på sjunkande siffror totalt under första halvåret är det vissa län som går åt motsatt håll. De län med ökande antal konkurser är Kronoberg (+32%), Värmland (+31%), Norrbotten (+7%), Uppsala (+7%), Kalmar (+6%) och Örebro (+2%).

På kommunnivå är det Vara, Ulricehamn och Kumla som minskat mest hittills i år, även Västerås uppvisar en stor nedgång i antalet konkurser. De kommunerna i Sverige med störst procentuell ökning efter första halvåret är Nynäshamn och Skara. Sett till lite större kommuner så sticker även Karlstad ut med en större ökning av antalet konkurser.

– Första halvan av året visar tydligt att vi har ett välmående näringsliv i de allra flesta kommuner och län. Med ett enda undantag i april då konkurserna ökade för första gången på 17 månader, så har vi sett sjunkande siffror månad efter månad även detta år, säger Krister Jonsson, Sverigechef på Creditsafe.

Totalt sett i juni gick 476 aktiebolag gick i konkurs vilket är en minskning med 24 procent jämfört med samma månad förra året (625). De tre storstadsregionerna, där de flesta företagen finns, visar också rejält minskade siffror för juni - Stockholm (-26%), Västra Götaland (-35%) och Skåne (- 24%).

De största konkurserna under juni var PEAK Logistics AB med 137 miljoner i omsättning och 12 anställda. Därefter NT Sweden AB i Falkenberg med en omsättning på 118 miljoner och 97 anställda följt av V-TAB Örebro AB med 110 miljoner och 32 anställda.

Antalet anställda som berördes av konkurserna i juni var 1 107 och minskade därmed med 28 procent jämfört med juni 2015 (1 541). Det genomsnittliga aktiebolaget som gick i konkurs ligger fortfarande på tre anställda och 26 av aktiebolagen hade tio eller fler anställda.

OBS! De kommuner som saknas på kommunlistan har inga registrerade konkurser under perioden januari till juni 2016, 2015 och 2014.

Antal aktiebolagskonkurser uppdelat per län:

Län

-23 %
Ej definerat
Totalt 476

10 största aktiebolagskonkurserna under juni 2016 (omsättning):

Företag Omsättning (tkr)
BODEN
10. Örebro Future Capital AB
TRELLEBORG

För konkursstatistik per den 1 juli 2016, se bilaga som omfattar:

• Antal aktiebolagskonkurser under 2014, 2015 och 2016 uppdelat per månad
  • De tio största konkurserna under juni 2016 (omsättning)
  • Antal aktiebolagskonkurser uppdelat per län
  • Creditsafes konkursbarometer efter första halvåret 2016 (karta)
  • Antal aktiebolagskonkurser uppdelat per kommun

För mer information:

Telefon 070-030 36 37 eller via e-post sandra.andersson@creditsafe.se

Telefon 070-628 08 99 eller via e-post krister.jonsson@creditsafe.se

Creditsafe är ett rikstäckande kreditupplysningsföretag som bedömer kreditvärdighet hos företag och privatpersoner och erbjuder en mängd tjänster för kreditkontroll. Creditsafe har sedan starten 1997 levererat kvalitativ kredit- och affärsinformation till stora som små företag, kommuner, myndigheter och organisationer. Varje sekund hämtas 12 kreditupplysningar från någon av koncernens databaser, vilket gör Creditsafe till världens mest använda leverantör av kredit- och affärsinformation.