Färre konkurser i november

Färre konkurser i november

I november gick 545 svenska aktiebolag i konkurs, vilket är 11 procent färre än under motsvarande månad föregående år. Konkurserna i Sverige fortsätter därmed att minska och det mesta tyder på att uppgången av antalet konkurser i oktober var en tillfällighet. Det visar slutgiltig konkursstatistik för november från affärs- och kreditupplysningsföretaget Creditsafe.

November månads siffra på 545 konkurser ligger strax över genomsnittet för de tio senaste årens novembermånader. Hittills i år är den totala minskningen åtta procent jämfört med de elva första månaderna 2013.

Jämfört med tidigare månader ökar nu storleken på aktiebolagen som går i konkurs. Totalt berörs 1579 anställda av konkurser i november, vilket är en ökning med 22 procent jämfört med samma månad föregående år. Det genomsnittliga bolaget som går i konkurs har fyra anställda. 31 av bolagen har fler än tio anställda.

Även den genomsnittliga omsättningen i de konkursade bolagen ökar och uppgår till 8,3 miljoner kronor.

- Just nu slår statistiken ganska olika från månad till månad, men den långsiktiga trenden är att antalet konkurser minskar. Däremot varierar storleken på de bolag som berörs, säger Krister Jonsson, Sverigechef på Creditsafe.

Alla svenska län drabbades av konkurser i november. Flest skedde i Stockholms län (169) följt av Västra Götaland (75) och Skåne (69). Störst ökning noterades i Dalarna (från 9 till 27) samt Jönköping (från 8 till 14).

Största konkursen sett till omsättning är O W Bunker Sweden AB (1294 mkr) följt av Byggmästargruppen Entreprenad GL AB (440 mkr) i Sollentuna. Byggmästargruppen Entreprenad GL AB är dock störst sett till antalet anställda (130). Därefter följer Centrum Bemanning Nova AB i Göteborg med 121 anställda. 240 aktiebolag har en (1) eller ingen anställd.

10 största aktiebolagskonkurserna under november 2014:

Företag Omsättning (tkr)
Anställda Postadress
1. O W Bunker Sweden AB
GÖTEBORG
2. Byggmästargruppen Entreprenad GL AB
439 786 130 SOLLENTUNA
3. Bygg Teamet Södertörn AB
1124 704 75 NACKA STRAND
4. World Gross Sweden AB 120 689 7 STOCKHOLM
5. Högosta Åkeri Aktiebolag 91 732 63 DALA-JÄRNA
6. TKP Construction AB 88 169 23 MALMÖ
7. Strands Motor och Bilar i Karlstad Aktiebolag 55 979 10 KARLSTAD
8. Centrum Bemanning Nova AB
51 861 121 GÖTEBORG
9. Mekotech Verkstads Aktiebolag 36 749 38 MÖLNDAL
10. Skaraborgs Golvaktiebolag 36 744 10 SKÖVDE

För konkursstatistik per den 2 december 2014, se bilaga som omfattar:

• Antal aktiebolagskonkurser under 2012, 2013 och 2014 uppdelat per månad
  • De tio största konkurserna under november 2014 (omsättning)

För mer information:

Creditsafe är ett av Sveriges ledande affärs- och kreditupplysningsföretag. Vi levererar information direkt anpassad för webben eller via kundanpassade integrerade lösningar. Vi erbjuder stora som små företag ett komplett utbud av kredit- och marknadstjänster, med allt från kreditbedömning till riskanalys och prospektering av nya kunder.