Konkurser under mars mellan perioden 2008-2022.

Lägsta konkurssiffran sedan 2008

Antalet svenska företag som går i konkurs befinner sig fortsatt på rekordlåg nivå. Under mars registrerades 459 aktiebolag i konkurs, vilket kan jämföras med 569 året innan. Det är en nedgång på 19 procent och lägsta siffran för mars sedan 2008. Än så länge syns ingen konkurseffekt till följd av den ökade inflationen.

- Trenden med låga konkursnivåer håller i sig i hela landet, det är naturligtvis glädjande. I mars månad ser vi lägsta konkurserna sedan 2008. Detta trots en väldigt turbulent omvärld med kriget i Ukraina och stigande priser på energi, bränsle och råvaror, säger Henrik Jacobsson, VD på Creditsafe.

- Hittills har vi inte sett någon konkurseffekt till följd av den ökade inflationen. Men vi vill höja ett varningens finger för att många svenska företag kommer få det tuffare framöver. Det återstår att se hur utsatta branscher klarar sig igenom detta. Vi kommer följa utvecklingen noga, säger Henrik Jacobsson, VD på Creditsafe.

Månadens största konkurs är återigen inom bygg

Två företag med över 100 miljoner i omsättning försattes i konkurs under mars. Största konkursen denna månad är företaget Byggtema, Örebros största privata byggbolag med över 150 anställda. Under verksamhetsåret 2020 omsatte bolaget nästan 700 miljoner. Byggtema har under senaste månaderna inte kunnat betala sina underentreprenörer vilket bidragit till att flera av deras projekt stått stilla.

Även bilfirman FMC Auto Trade AB (tidigare Callisma AB) i Danderyd har gått i konkurs. De hade enligt senaste bokslutet en omsättning på nästan 160 miljoner.

Majoriteten av länen minskar

På årsbasis minskar konkurserna i 17 av 21 län. Bäst utveckling har Västernorrland (-53%) och Jämtland (-48%). Stockholm som står för majoriteten av konkurserna sett till antal, uppvisar en minskning på 13 procent.

Fortsatt många nya aktiebolag

Under mars registrerades 5 413 nya aktiebolag. En minskning med två procent jämfört med samma månad förra året. Det är dock i linje med den ökning som vi sett senaste åren i samband med pandemins intåg. Just nu finns 711 000 verksamma aktiebolag i Sverige.

Konkurser uppdelat per månad och år

Konkurser per kvartal

Östergötland 15 14 31 37 -8%
Ej definierat 0
Totalt 459 569 1 28 1 506 -14%

Creditsafes konkursstatistik omfattar svenska aktiebolag. Konkursstatistiken mäts från den första till sista dagen varje månad. Om månadsskiftet sker på en helg eller röd dag summeras statistiken på morgonen den första arbetsdagen. Detta innebär att även sent registrerade konkurser kommer med i aktuell månadens statistik.