Nytt system hjälper företag att samarbeta för snabbare betalningar

Nytt system hjälper företag att samarbeta för snabbare betalningar

Försenade eller uteblivna betalningar kostar företag och samhället miljarder. Affärs- och kreditupplysningsföretaget Creditsafe har därför etablerat ett nytt samarbete mellan företag för att dela faktabaserad information om vilka som slarvar med betalningen.

Omkring hälften av alla fakturor i Sverige betalas för sent. En statlig utredning uppskattade redan 2007 att omkring 300 miljoner fakturor betalas för sent varje år. Denna bild bekräftades 2012 av ytterligare en statlig utredning. Sammanlagt bedöms företagens kostnader för att hantera sena betalningar uppgå till flera miljarder kronor, något som inverkar negativt på både lönsamhet och konkurrenskraft. Resurser som skulle kunna investeras i tillväxtskapande aktiviteter läggs istället på att driva in skulder.

- Att ha tillgång till tillförlitlig och rättvisande information blir allt viktigare när man gör affärer. Därför har vi startat ett samarbete för att fler ska få veta hur betalningsbeteendet ser ut hos våra kunders kunder. Detta ska bidra till ännu bättre kreditbedömningar, tryggare affärer och att fler företag faktiskt börjar betala sina fakturor i tid, säger Krister Jonsson, Sverigechef på Creditsafe.

Systemet kallas Payment Data och visar vilka företag som betalar sina kunder i tid och vilka som halkar efter. Informationen rapporteras in automatiskt varje dag. Baserat på informationen skapas ett genomsnitt för antalet dagar efter förfallodagen som ett företag betalar sina fakturor. Enligt Creditsafe betalas den genomsnittliga fakturan 12 dagar efter förfallodag, vilket överensstämmer med statliga utredningsresultat.

Information om ett företags betalningsbeteende är också betydelsefullt mot bakgrund av nya lagar gällande förenklade årsredovisningar och slopad revisionsplikt för mindre bolag. En konsekvens av dessa förenklade regler är att informationstillgången minskar, vilket gör det svårare för företag att göra relevanta bedömningar.

För mer information:

Creditsafe är ett av Sveriges ledande affärs- och kreditupplysningsföretag. Vi levererar information direkt anpassad för webben eller via kundanpassade integrerade lösningar. Vi erbjuder stora som små företag ett komplett utbud av kredit- och marknadstjänster, med allt från kreditbedömning till riskanalys och prospektering av nya kunder.