Creuna har vind i seglen och digitaliserar skärgården

Den finska staden Åbo och svenska Skärgårdsstiftelsen har gått samman i ett projektet med arbetsnamnet Archipelago Access. Syftet är att öka skärgårdens attraktivitet, utveckla skär- gårdsturismen på ett hållbart sätt och presentera skärgården mellan Åbo och Stockholm som en mer sammanhängande och tillgänglig destination. Den digitala tjänsten är tänkt att fungera som en gemensam digital entré till både Stockholm och Åbo skärgård, och kunna guida turister genom sina skärgårdsvistelser före, under och efter deras besök.

I en lång och omfattande byråupphandling seglade Creuna upp som vinnare.
”Creuna hade ett kreativt och användarfokuserat förslag som även kändes väldigt realiserbart”, säger Ulrika Palmblad-Wennergren på Skärgårdsstiftelsen.

”Archipelago Access är ett otroligt roligt projekt där Creunas alla styrkor kommer vara viktiga för att få ett lyckat resultat; användarcentrerad utveckling, design och UX i kombination med smart kreativ teknik.” fortsätter Johanna Fagrell Köhler, VD för Creuna Sverige.

Projektet kastar loss med en gång och redan till sommaren 2021 kommer tjänsten finnas tillgänglig för alla målgrupper.

För ytterligare information kontakta:

CEO Creuna
+46 734 10 05 50 johanna.fagrell@creuna.se