Satsning på eHälsa förbättrar livet för kroniskt sjuka

Företaget MedHelp satsar på eHälsa och räknar med att koppla upp flera tusen patienter under de närmaste åren. MedHelp har skrivit avtal med plattformsföretaget Cross Technology Solutions AB för att realisera sin eHälso-satsning. I praktiken betyder det att MedHelp kommer att använda Cross Technology Solutions lösning, LifePod, för att vårda patienter på distans.

– För oss är det naturligt att ta nästa steg, från rådgivning via telefon till digitalt uppkopplad vård. Genom eHälsa kan vi nu bedöma patienternas tillstånd även utifrån medicinska parametrar och inte bara via det vi hör på telefon. Plattformens öppenhet har varit avgörande i vårt beslut. Den möjliggör ett unikt koncept där våra samarbetsparter kan ansluta sig och använda MedHelp som Vårdoperatör. Smarta algoritmer identifierar och prioriterar de patienter som har störst behov av vård så att våra sjuksköterskor snabbt får en översikt, berättar Björn Arkinger, affärsområdeschef på MedHelp och ansvarig för företagets eHälso-satsning.

Det första användningsområdet där MedHelp i samarbete med Cross Technology Solutions kommer att övervaka kroniskt sjuka patienter på distans är en studie som drivs i SICS (Swedish ICT) regi. SICS driver ett KOL-projekt med mål att skapa en säker och effektiv lösning för vård av kroniskt sjuka i hemmet. Det ligger dessutom helt i linje med sjukvårdsminister Gabriel Wikströms nya eHälso-strategi som kom ut nyligen.

– Vi är oerhört glada över att LifePod-plattformen blir en del av MedHelps satsning på eHälsa. Jag ser fram emot att arbeta med MedHelp som partner. Vi levererar en plattform som är anpassningsbar till olika sjukdomstillstånd. Det är en fantastisk möjlighet att tillsammans med MedHelp kunna erbjuda en helhetslösning som förbättrar livet för tusentals patienter. Samtidigt som den ger sjukvårdspersonalen ett verktyg som underlättar och optimerar de medicinska beslutsprocesserna, berättar Thomas Bergqwist, VD och grundare av Cross Technology Solutions.