Crosskey erhåller PCI DSS-compliance

Crosskey höjer säkerhetsribban för kort- och mobilbetalningar.

Crosskey har nu beviljats PCI DSS Compliance enligt Payment Card Industry Data Security Standard (PCI DSS) – den mest rigorösa branschgodkända säkerhetsstandarden för kortbetalningar som finns tillgänglig internationellt. Compliance assessment har utförst av Verizon.

PCI DSS är kortbetalningsbranschens säkerhetskrav för företag och organisationer som lagrar, bearbetar och vidarebefordrar uppgifter om kortinnehavare och som har godkänts av alla de större kortföretagen – Visa Inc., MasterCard Worldwide, Discover Network, American Express och JCB.

-  Crosskey är nu en av två PCI DSS-certifierade leverantörer av kortbetalningstjänster i Finland och en av få i hela norden. Denna fakta talar för sig själv och Crosskey har all rätt att vara stolt över denna bedrift, säger Thomas Lundberg, verkställande direktör.

Att uppnå den här nivån av PCI Compliance inom kort- och mobila betalningar innebär att Crosskeys kunder kan vara trygga i att Crosskey följer strikta säkerhetsstandarder som inkluderar bl.a. att upprätthålla vederbörliga säkerhetspolicyn, processer och regelverk för att minska betalkort stölder och bedrägerier.

-  Våra befintliga kunder kan lita på att vi är ett pålitligt och säkert IT-tjänsteföretag. På Crosskey har vi verktygen, kunnandet och engagemanget, och nu har vi certifieringen som bevisar att vi kan ”gå från ord till handling” säger Monika Liikamaa, direktör för Card and Mobile Payments.

Crosskey följer nu de stränga PCI DSS-kraven för säkerhetshantering, policyn och processer för att säkra och skydda kundernas känsliga data.

-  Det här är vad marknaden förväntar av oss i framtiden och jag är mycket glad över att Crosskey har uppnått denna höga säkerhetsmognad för att uppnå PCI DSS-compliance. Det visar att vi tar säkerheten på allvar och att våra system, processer och principer följer den hårda standard som fastställts av betalningsföretagen säger Kim Halavakoski, Chief Security Officer.

• crosskey
  • kortbetalningsbranschen