Appar över RAKEL/Tetra (Android och iPhone)

STOCKHOLM 2012-01-19
Crystal Code på Birger Jarlsgatan i Stockholm har börjat arbeta med smarta appar över RAKEL

Med RAKEL som bygger på Tetra-teknik kan blåljusenheterna använda röst, textmeddelanden och datatjänster. Det är många samhällsviktiga myndigheter som har anslutit sig till RAKEL och eftersom RAKEL är gemensamt mellan olika myndigheter och räddningstjänster så ger det stora möjligheter till samarbete mellan organisationerna.

RAKEL begränsas tyvärr av en väldigt låg överföringshastighet för datatjänster och det är därför ingen bra idé att skicka stora bilder och filmer eller synkronisera stora datamängder över systemet eftersom en användare då tar anspråk på all kapacitet i sin cell. Av den anledningen funderar många myndigheter på att använda vanliga mobiltelefoner istället för att ansluta sig till blåljusnätet.

RAKEL ger dock användaren ett antal oerhört viktiga fördelar då man jämför med vanlig mobiltelefoni, bland annat:
- Basstationerna är uppbackade med generatorer och klarar därför av längre strömavbrott
- Täckningen i RAKEL är överlägsen mot GSM, GPRS och 3G
- Flerpartssamtal via RAPS-grupper
- Trafiken prioriteras och viktig trafik har därför företräde
- Stark kryptering som förhindrar avlyssning
- Om arbete måste utföras exempelvis i en tunnel där täckning saknas kan en vanlig Tetra-radio användas som basstation för att öka täckningsområdet.

På Crystal Code tänkte vi att man kanske borde använda en hybridlösning mellan en traditionell mobillösning och Tetra radios. På detta vis kan man synkronisera större datamängder över mobilnätet och skicka kritiska statusuppdateringar och larm över RAKEL-nätet. Detta kan genomföras om användaren kopplar in en radio till sin smartphone. På så sätt får man det bästa av båda världar och dessutom möjlighet att använda avancerade smartphones som bygger på exempelvis Android och iOS. Man kommer att kunna leverera en bra användarupplevelse som verkligen underlättar vardagen för RAKEL-användarna och utan att på det sättet behöva överbelasta nätet. Man behåller samtidigt de viktiga funktionerna i RAKEL för kritisk data.

Vi har tagit fram ett proof of concept där vi har kopplat ihop en iPhone, en iPad och en ruggad Android-enhet med var sin Tetra radio från Sepura (STP-8000). Enheterna har vi för enkelhetens skull kopplat ihop med en helt vanlig seriellkabel vilket skulle kunna vara en bra lösning exempelvis för bilmontage. Kommunikationen går även att lösa med Bluetooth och med exempelvis ZigBee om man vill slippa kabeln.

"Jag tror att en av de stora fördelarna med tekniken som vi tagit fram är att RAKEL skulle bli enklare att använda till mer avancerade tillämpningar. För att ha någon typ av automatisk hantering i exempelvis ett ärendehanteringssystem skulle användaren behöva knappa in specialformaterade textmeddelande på en radio som inte har något riktigt tangentbord. Med vår lösning kan vi erbjuda ett användbart grafiskt gränssnitt som är självinstruerande."
- Säger Jens Olsson som arbetat med att ta fram ett proof of concept.

Vi har publicerat en video på YouTube där vi visar hur konceptet fungerar på en Android enhet och på en iPhone/iPad.
I vår proof of concept visar vi hur man kan distribuera ut olika områden på en karta till ett avsökningsteam som kanske letar efter en försvunnen person eller söker av en brottsplats. Möjligheterna med tekniken begränsas självklart inte till detta enskilda exempel utan är mycket stora.

Ett foto finns att ladda hem på http://dl.crystalcode.se/u/815962/appoverrakel.JPG

För mer information om App över Rakel eller om ni vill ha en demonstration ta gärna kontakt med antingen

Jens Olsson, CTO, Crystal Code

Michael Åkerman, Senior Partner, Crystal Code