Blekingeentreprenör bakom mobilapp som vinner det prestigefyllda Telekompriset.

Blekingeentreprenör bakom mobilapp som vinner det prestigefyllda Telekompriset.

Jens Olsson från Karlskrona är teknikchef på Crystal Code AB som prisades för sitt personlarm i mobiltelefonen vid Telekomgalan på Grand Hotel i Stockholm den 11 februari. I kategorin Årets tjänst 2015 fick de utmärkelse för sin app Crystal Alarm som skapar trygghet och en säkrare arbetsmiljö.
– Appen är den enda på marknaden som larmar genom att du trycker på en knapp, även i låst läge. Det innebär att du alltid har trygghet nära till hands, berättar han.

Telekompriset är Sveriges främsta pris för telekombranschen och delas ut av den oberoende nyhetskanalen Telekomnyheterna. Syftet är att lyfta fram bolag och personer som har utmärkt sig inom telekom under året. I och med vinsten i Årets tjänst ansluter Crystal Alarm till ett fint sällskap med vinnare såsom Swish (2014) och Wordfeud (2013).
­– Det känns väldigt roligt att få ett erkännande för produkten.Vi har förfinat Crystal Alarm under de senaste åren och jag har personligen lagt ner mycket tid och energi på att göra den användbar, säker och stabil, berättar Jens.

Beprövad säkerhet ger tryggare vardag
Med hjälp av telefonens positioneringssystem, meddelar Crystal Alarm alltid var du befinner dig när du slår larm. Med säker driftsfunktion, kommunikation via SMS och webbservice, samt tidsinställda larm kan du känna trygghet i vetskapen att hjälp är på väg.
– Systemet är väl beprövat och dagligen får tusentals användare en tryggare vardag med hjälp av appen. Vi har tågoperatörer som ensamma ska ta betalt från ibland stökiga passagerare, SVT-reportrar som kan vara utsatta på olika sätt,personal som arbetar i skogen och ensamma kör långa sträckor, kommuner som måste hantera både ensamarbete och hot. Allt detta gör att Crystal Alarm känns väldigt meningsfullt att arbeta med, säger Jens.

Från Blekinge Tekniska till prisad apputvecklare
Företaget är ett av Sveriges ledande företag på utveckling av appar för iPhone, Android och Windows Phone. För Jens började resan inom teknikvärlden i uppväxtorten utanför Karlskrona och med utbildning vid Blekinge Tekniska Högskola. Därifrån har han gått från att arbeta med mobiltelefoner på UIQ Technology i Ronneby till teknikchef och apputvecklare i Stockholm på kort tid.
– Mobilen använder du i vardagen hela tiden. Den utvecklingen gör att vi kommer att få se många smarta app-lösningar i framtiden som är svåra att föreställa sig i dag. Vårt jobb är att ta fram lösningar som verkligen gör skillnad, avslutar Jens.

Jens Olsson, teknikchef, +46 (0)736 187 911, jens.olsson@crystalcode.se
www.crystalalarm.se

Crystal Code är ett av Sveriges ledande företag på utveckling av appar för iPhone, Android och Windows Phone. Företaget har hög kompetens och stor erfarenhet gällande utveckling och drift av komplexa a ärssystems-tillämpningar. Samt även lång erfarenhet av att utveckla system med multipla integrationer och tusentals samtidiga användare.