CTC och Immuneed lanserar "The Preclinical Human Model"

Hantera risker och skapa värde i tidig klinisk utveckling – en unik metod för att integrera preklinisk och klinisk forskning.

I ett nära samarbete erbjuder Immuneed och CTC Clinical Trial Consultants en komplett lösning för preklinisk och klinisk karaktärisering av läkemedel. Vår unika metod ger prekliniska säkerhets- och effektdata för en tillförlitlig riskutvärdering, optimerad studiedesign och en möjlighet att utvärdera läkemedlets effekt redan första gången det testas i människa i en s.k. first-in-human-studie.

Vi har kombinerat ett avancerat laboratorium för ex-vivo-analyser av bioterapeutiska läkemedel med en sjukhusbaserad forskningsklinik optimerad för studier i tidiga faser. Färskt humanblod donerat av friska frivilliga och patienter cirkulerar i en fysiologisk relevant testmiljö – den prekliniska humanmodellen.

First-in-human-studier genomförda av CTC med Immuneeds testsystem möjliggör en förstklassig riskreduceringsstrategi. Forskningspersonernas säkerhet kommer alltid först.

Varför?

• Samla information om verkningsmekanismen och andra egenskaper hos ditt läkemedel
  • Minimera risken för immunologiska reaktioner vid förstagångsinjicering
  • Idealisk för läkemedel som saknar en passande djurmodell
  • Effektmätningar redan i din first-in-human-studie
  • Omedelbar, kostnads- och tidseffektiv analys möjliggjord av närheten mellan labb och klinik
  • Inga omvägar - all expertis under samma tak

• Medicinsk forskning

• preclinical human model

CTC Clinical Trial Consultants AB är ett fullservice-CRO med fokus på kliniskt genomförande. Vårt mål är att förenkla klinisk och translationell forskning genom att erbjuda våra kunder kostnadseffektiv rådgivning, genomförande och rapportering av kliniska studier. Vi har fyra olika avdelningar: Klinik, Clinical Operations, Pharmacovigilance och Biometrics som alla stöds av oberoende kvalitetssäkringshantering.

Vårt huvudkontor och våra Fas I-enheter ligger i Uppsala och utgör 28 bäddar, varav 12 är sjukhusbäddar i en first-in-man-godkänd forskningsenhet, medan våra två kliniker för multicenterstudier (SMOs) finns i Uppsala och Linköping. Vi har vår egen databas för rekrytering av både friska frivilliga och specifika patientpopulationer.

CTC grundades 2011 och har framgångsrikt genomfört över 200 industrisponsrade kliniska prövningar för nystartade företag samt internationella läkemedelsföretag och CROs. Inkluderande i dessa är studietyperna: first-in-man, functional food, läkemedelsinteraktioner, bioekvivalens-, biotillgänglighet- och biosimilar- studier, nya läkemedelsleveranssystem, medicinteknisk utrustning, PET/MR, QT och Fas IIa-studier.

Jenny Högblad

Presskontakt Marketing Manager 076-86 80 669