Cub Business Systems levererar plocklösning till Coops nya online-satsning

I maj startade Coop sitt nya e-handelsnav i södra Stockholm och kommer i och med det att tredubbla sin kapacitet för näthandel. Coops nya lager har en yta om ca 6000 m2, och ska hantera order från Stockholm och Mälardalen. Totalt kommer upp till 100 plockare samtidigt att plocka on-line order. Cub Business Systems har fått förtroendet att leverera den lösning som ska hålla reda på att rätt varor plockas och packas till rätt kund.

I Coops nya lager i Kungens Kurva, söder om Stockholm, plockas ett stort antal kundordrar varje dag. För att klara detta, behövde Coop ett nytt system för att på ett kvalitativt och effektivt sätt kunna säkerställa sin starka tillväxt. Det nya lagret är en s.k. ”Dark Store”, vilket innebär att den enbart används för att plocka on-line ordrar. Man kan inte som konsument komma dit och handla själv.
– Vi är naturligtvis glada över att ha fått förtroendet att få leverera vår lösning Pick&Collect till Coop och till ett specifikt lager som bara används för att plocka on-line ordrar. Cub lösning finns redan i fler än 200 butiker, som idag använder vårt system för att serva sina kunder. Nu kommer systemet även att köras i en Dark Store, vilket innebär att ett stort antal order ska hanteras samtidigt, säger Marcus Enetjärn, försäljningschef hos Cub Business Systems.

Coop startar nu med att använda Cubs lösning för plockning i det nya lagret i Kungens Kurva, men tanken är också att enskilda butiker ska kunna använda samma lösning i framtiden.
– Cubs lösning är skalbar för såväl våra små som stora enheter och har den flexibilitet som skilda volymer avkräver för att rationellt kunna hanteras, säger Niklas Zeltin, Operativ chef för Online på Coop
– Vi har nu vår lösning hos de tre stora aktörerna på svensk dagligvarumarknad, vilket är ett bevis på att vårt system innehåller de funktioner som är nödvändiga för att snabbt och korrekt hantera ett stort antal order. Detta oavsett ifall man använder det i en enskild butik eller på ett plocklager som i Coop fall. Vi menar att vi är de enda som idag kan leverera en lösning på detta, som även innefattar de viktiga delarna att hantera utlämning till kund i butik, eller utleverans via hemkörning till kunden. Detta för att öka möjligheterna till kontaktytor med kunden även vid on-line order, avslutar Marcus.

Cub Business Systems tillhandahåller lösningar och produkter till företag som strävar efter att effektivisera flödet av material och information. Våra lösningar baseras på vår utvecklingsplattform, CubLink® som innehåller moduler för arbetet i mobila enheter som smartphones, surfplattor, handdatorer m.fl., men även kommunikations- och serverlösningar.  Våra lösningar används inom en rad olika områden som Handel, Tillverkning & Lager, Transport & Logistik, Fältservice samt Återvinning. Hantering av effektiva system är vår specialitet. Lösningarna används för att effektivisera arbetet med t.ex. inventering, orderplockning, orderhantering, kassaläsning, materialbeställning, godsmärkning, m.m.