Curamando - Kantar SIFO: Svenska bolags digitala konkurrenskraft 2018

På uppdrag av Curamando genomförde Kantar SIFO en undersökning bland VDs och marknadschefer på svenska bolag med omsättning över 300 miljoner kronor. Målet med undersökningen var att ta reda på hur svenska VDs och marknadschefer ser på sin egen digitala förmåga och konkurrenskraft, samt att kartlägga vilka deras viktigaste utmaningar är för att möta den digitaliserade marknaden.

Undersökningen visade bland annat följande:

• Hälften av de undersökta bolagen saknar budgeterad plan för den digitala omställningen, och 30% saknar helt en formaliserad plan för digitaliseringen. Det finns en tydlig koppling mellan en plan och en upplevd lyckad digitalisering.
  • Endast 26% av undersökta VDs upplever press från styrelsen att öka tempot i digitaliseringen. I kontrast till det upplever 43% av marknadscheferna press ifrån VD kring företagets digitalisering.
  • Mer än 30% av de undersökta företagen har tillsatt en roll med ansvar för att driva eller accelerera den digitala omställningen, men det råder oklarhet omkring på vilka nyckeltal den personen styrs.

- Vi ser ett tydligt fokus på att tillsätta digital kompetens i styrelser vilket speglar konkurrenssituationen väl. Mot bakgrund av det är det förvånande att samma fokus inte ger tydligare förväntan på VDs agenda, säger Björn Alberts, Partner på Curamando.

- Vår erfarenhet är att företag utan en plan för digital tillväxt, som är förankrad i ledningsgruppen mellan inte minst IT, Marknad och Försäljning, inte är konkurrenskraftiga på den digitaliserade marknaden, avslutar Alberts.

Rapporten finns att läsa i sin helhet här.

• Ämnen

• Ekonomi

Curamando hjälper företag att accelerera sin tillväxt genom att förbättra deras digitala konkurrenskraft och förmåga. Vårt koncept bygger på en kraftfull kombination av management consulting, digital expertis och erfarenhet från digitalt ledarskap i linjebefattning.

Vi är dedikerade till att driva en hållbar och långsiktig tillväxt för våra kunder. För att åstadkomma det agerar vi som en förstärkning av våra kunders digitala sälj- och marknadsteam där vi skapar värde i alla led. Denna modell har visat sig framgångsrik för både våra kunder och för Curamando. Vi har sedan starten 2012 vuxit med god lönsamhet och blev DI Gasell både 2017 och 2018. Under 2017 förvärvade Curamando Conversionista. Företaget har kontor i Stockholm, Göteborg och Oslo.

Malin Holmberg

Presskontakt Marketing Project Manager +46704768864