Gerd Reinholdsson, 74 år från Sundsvall, har haft sömnproblem så länge hon kan minnas.

9 av 10 får positiva effekter av tyngdtäcket

I en stor undersökning fick CURA of Sweden’s kunder svara på frågor kring sitt användande av tyngdtäcket.

I undersökningen framkom att:

• 9 av 10 upplever att de har lättare att somna och sover bättre om natten när de använder CURA-täcket.
  • 9 av 10 skulle rekommendera andra att köpa ett tyngdtäcke från CURA of Sweden.

Effekter av tyngdtäcket:

• Mindre problem med snarkning
  • Lättare att somna
  • Färre nattliga uppvaknanden
  • Mindre orolig sömn
  • Ökad trygghetskänsla
  • Jämnare andning
  • Piggare dagtid
  • Minskad oro och ångest
  • Minskad muskelvärk samt huvudvärk

"Bästa sömnen på 60 år"

Gerd Reinholdsson, 74 år från Alnö, berättar att hon haft sömnproblem så länge hon kan minnas. Med hjälp av CURA-täcket har hon fått uppleva bästa sömnen på 60 år.

– Redan första minuterna när jag gick till sängs upplevde jag ett stort lugn i kroppen, berättar Gerd. Det tog inte lång stund innan jag somnade och döm om min förvåning när jag vaknade på morgonen och kunde konstatera att jag sovit ostört i nästan åtta timmar. Ingen oro i kroppen och inga ofrivilliga uppvaknanden.

Så fungerar ett tyngdtäcke

Genom tyngden från täcket frisätts må-bra-hormonerna oxytocin och serotonin, samtidigt som stresshormonet kortisol sjunker. Det resulterar i att det blir lättare att slappna av och kommer till ro, en effektivare djupsömn och att man är piggare dagen efter.