Tyngdtäcket hjälper Rasmus att koppla av på kvällen och snabbare somna in.

Användare rekommenderar CURA:s tyngdtäcke

Rasmus Brandt har ett hektiskt arbete inom marknadsföring och eftersom han hade svårt att somna tipsade både en vän och hans svärfar att han skulle prova ett tyngdtäcke. CURA-täcket har haft en bra effekt på hans nattsömn och hjälper honom att slappna av, både i kroppen och i huvudet.

– Det får musklerna att slappna av och huvudet att koppla av. CURA-täcket har verkligen en lugnande effekt, säger han.

Tyngdtäcket är ett täcke med extra vikt som ger en behaglig tyngd mot kroppen. Användare beskriver att det ger en känsla av att känna sig omfamnad. Tyngden skickar en känslofeedback till hjärnan som ger en lugnande och avslappnande effekt.

Bättre sömn med mindre oro och ångest

I en stor svensk studie, publicerad i Journal of Clinical Sleep Medicine förra året, försökte man utvärdera om tyngdtäcket verkligen hjälpte personer med sömnproblem. Slutsatsen var tydlig. Man registrerade en betydligt bättre sömn hos de patienter som använt tyngdtäcket, till skillnad från de som inte gjorde det.

Studiens slutsatsen var att tyngdtäcket är ett effektivt och säkert hjälpmedel för patienter med sömnproblem och resulterar samtidigt i att man mår bättre näst dag.

Rasmus Brandt kan intyga att CURA-täcket har en lugnande effekt.

– Jag behöver inte vända mig inte om längre och leta efter den perfekta sovställningen. Den kommer så fort jag drar på mig täcket, och det är väldigt skönt, säger han.

Filip Andersson är produktutvecklingschef på CURA of Sweden.  Han förklarar varför Rasmus upplever den lugnande effekten.

– Den avslappnande effekten är som mänsklig beröring, det frigör närhetens hormon och ger en känsla av trygghet. Det är samma effekt som vi får när vi äter, eller känner social tillhörighet eller har sex, säger han.

Täcket fungerar året runt

Rasmus är positivt överraskad över att täcket håller en så bra och behaglig temperatur under alla årstider.

– Jag upplever att täcket fungerar bra i alla temperaturer. Både på sommaren och vintern. Så det är verkligen ett allround-täcke när det gäller temperatur, säger han.

I den stora svenska studien användes tyngdtäcken med kedjor, vilka inte har lika bra temperaturkontroll. I CURA-täcket är det istället glaspärlor som ger vikten. De sys in i massor av små rutor, och ger en jämn och bra viktfördelning. Det är också dessa som gör täcket bra under alla årstider.

– Det är fördelen med glaspärlor. De har en värmeabsorberande effekt som gör täcket svalt, förklarar produktutvecklingschef Andersson.

Tyngdtäcken från CURA of Sweden - för ökad sömnkvalitet och mer daglig energi!

CURA® of Sweden är ett svenskt företag inom sömn och hälsa, med säte i Sundsvall. Vi har mångårig erfarenhet inom hälsobranschen. Vårt mål är att erbjuda alla som vill förbättra sin sömn tyngdtäcken till ett konsumentvänligt pris, oavsett underliggande problem. CURA-täcket säljs hos 20-talet butikskedjor, vilket totalt ger fler än 2000 fysiska butiker samt genom onlinehandel.