CURA of Sweden skänker tyngdtäcken till stödboenden för utsatta kvinnor och barn, och till behandlingshem för personer med missbruksproblematik.

CURA of Sweden stödjer utsatta

Personer med psykisk ohälsa och i andra utsatta livssituationer har ofta dåliga sömnrutiner. Detta kan förvärra deras situation eftersom sömnbrist kan leda till en rad sjukdomar och ytterligare psykisk ohälsa. Samtidigt har flera studier visat att tyngdtäcken hjälper människor med sömnbesvär. Därför går nu CURA of Sweden in och hjälper människor i socialt utsatta livssituationer till att få en bättre sömn. I sommar har man skänkt CURA-täcken till flera organisationer och behandlingshem.

De sover bättre

En av många som tagit emot tyngdtäcken är Korpbergets behandlingscenter, Sveriges äldsta behandlingshem, som fick 60 CURA-täcken till sina inskrivna.

– Våra inskrivna, som har varit beroende av olika kemiska droger och har psykiska problem, har ofta sömnstörningar. Att våra inskrivna ges möjlighet att prova och utvärdera hur ett tyngdtäcke kan påverka deras sömn och mående under behandlingstiden är väldigt spännande tycker vi, säger Jan-Olov Öhlén, behandlingsansvarig vid Korpbergets behandlingscenter.

– Vi är väldigt positiva för våra inskrivna märkte snabbt en effekt och rapporterade att de sov bättre, säger Lotta Backström, föreståndare på Korpbergets ungdomsavdelning.

Vaknar inte på natten

Tre Små Gummor i Stockholm är ett stödboende för kvinnor med missbruksproblem och psykisk ohälsa.

– Vi har fått CURA-täcken till alla våra boende och det har gett en överraskande bra effekt, säger Kicki som är behandlingsassistent på Tre Små Gummor. De boende säger att de känner sig tryggare med täcket, sover bättre och vaknar inte på natten.

Bevisat i flera studier

I en studie vid Lunds universitet (2021) upplevde personer med psykisk ohälsa att tyngdtäcket hade en lugnande inverkan vid insomning, både fysiskt och psykiskt. Tyngdtäcket bidrog också till minskad lättväckthet, fler sömntimmar, förbättrad djupsömn och en känsla av att vara utvilad på morgonen.

En stor studie på patienter med sömnproblem vid Karolinska universitetssjukhuset (2020) visade att tyngdtäcken gav bättre sömn, minskade oro och ångest, och patienterna blev piggare dagen efter.

Tyngdtäcken från CURA of Sweden - för ökad sömnkvalitet och mer daglig energi!

CURA® of Sweden är ett svenskt företag inom sömn och hälsa, med säte i Sundsvall. Vi har mångårig erfarenhet inom hälsobranschen. Vårt mål är att erbjuda alla som vill förbättra sin sömn tyngdtäcken till ett konsumentvänligt pris, oavsett underliggande problem. CURA-täcket säljs hos 20-talet butikskedjor, vilket totalt ger fler än 2000 fysiska butiker samt genom onlinehandel.