Stor svensk studie visar att vi sover bättre med ett tyngdtäcke.

Därför sover vi bättre med tyngdtäcke

Miljontals svenskar lider någon gång av insomningsproblem och inom vården ser man det tydligt på specifika grupper, som exempelvis depression, adhd och demens. För dessa grupper har man länge använt tyngdtäcken som terapeutisk behandlingsmetod för bättre sömn.

Hjälp vid sömnproblem

Mats Adler, överläkare och forskningsledare vid Centrum för psykiatriforskning på Karolinska universitetssjukhuset, har genomfört en pilotstudiehttps://publish.mynewsdesk.com/se/edit/pressreleases/3087545# och en kontrollerad studie på 199 patienter med sömnproblem.

– Vi har många patienter som sover väldigt dåligt och i många år har de fått tyngdtäcken föreskrivna av arbetsterapeuter. Patienterna har haft väldigt positiva upplevelser av tyngdtäcken, men forskningen kring täckenas effekt har varit relativt liten, säger han.

Avsaknaden av klinisk bevisning bidrog till frågetecken kring tyngdtäckenas faktiska effekt på sömnhälsan.

– Därför var vi läkare skeptiska till dem, men eftersom patienterna rapporterade att täckena hjälpte deras sömn ville vi börja använda dem mer systematiskt som behandling, säger Mats Adler.

En pilotstudie för att undersöka tyngdtäckets effekter på sömnen påbörjades.

– När den gav ett positivt utfall bestämde vi oss för att gå vidare med en kontrollerad studie, säger Mats Adler.

Bättre sömn och mindre oro

I den kontrollerade studien, som publicerats tidigare i år, fick patienterna under fyra veckor sova med antingen ett lättare täcke på 1,5 kg eller ett tyngdtäcke på 8 kg.

– I studien använde vi bland annat skattningsskalan ISI (Insomnia Severity Index) som används inom sömnforskning. Den kontrollerade studien visade att de med tyngdtäcken fick en väsentligt bättre sömn och var betydligt piggare dagen efter. Dessutom minskade deras ångest och oro. Vi kunde också se med rörelsemätare att de som sovit med tyngdtäcken var mer aktiva under längre tid under dagarna, säger Mats Adler.

Långvarig effekt

Bland de som fick det lättare täcket i studien såg man en liten placeboeffekt som var övergående, medan de som fick tyngdtäcket fick en stor förbättring av sömnen, som även höll i sig över tiden.

– När vi följde upp studien efter ett år hade de med tyngdtäcken ytterligare förbättrat det positiva resultatet.

Frigör lugnande hormoner

Förklaringen till varför man sover bättre med ett tyngdtäcke är att det frisätter kroppsegna hormoner.

– Täcket ger en behaglig tyngd mot kroppen som gör att det skickas en känslofeedback till hjärnan, som på olika sätt ger en lugnande och avslappnande effekt. Det kan dels ske via en ren nervimpuls, och dels genom att det frisätts lugnande hormoner som oxytocin och serotonin, säger Mats Adler.

Läs hela studien här!