Maria Thulemark, HR Business support & Strategy Lead på Clas Ohlson.

Ge personalen en hälsofrämjande julklapp

Clas Ohlson bryr sig om sina anställda och därför fick alla medarbetare en julklapp som skulle förbättra deras hälsa.

– Vi bestämde oss för att ge ett tyngdtäcke från CURA of Sweden till alla våra anställda hösten 2019. Vi hade haft fokus på hälsoaspekten hela hösten och ville hålla ihop det temat, säger Maria Thulemark, HR Business support & Strategy Lead på Clas Ohlson.

Sömnen är viktig för hälsan

En god natts sömn är avgörande för att vi ska fungera nästa dag, eftersom både kroppen och hjärnan återhämtar sig under sömnen. Dessutom regleras aptiten vilket gör att vi äter mindre och hälsosammare.

– I vår hälsosatsning tyckte vi att det var bra att koppla på sömnen och ge alla våra medarbetare ett CURA-täcke som tack för ett fantastiskt bra jobb, säger Maria.

Hjälper mot vintertrötthet

Under hösten och vintern kan många känna en ökad känsla av trötthet och orkeslöshet. Kvaliteten på vår sömn försämras och den upplevs som mer störd.

– Vi vet att man är trött den här tiden på året, så därför gav vi CURA-täcket i julklapp redan i mitten av oktober. Då hann vår personal använda den under den hetsigaste perioden, vilket var speciellt viktigt för våra butiksmedarbetare, berättar Maria. Det var mer en uppmaning till våra medarbetare att ta hand om sig själva och sova ordentligt. Budskapet var att de skulle fylla på batterierna och koppla det till forskning kring återhämtning och sömnens betydelse.

”Bästa julklappen ever”

På Clas Ohlsons HR-avdelning har man fått mängder av positiv feedback för den hälsofrämjande julklappen.

– CURA-täcket var mycket uppskattat och många blev väldigt glada för det, berättar Maria. På vår interna digitala plattform har vi fått mängder av positiva gensvar som ”bästa julklappen ever”, ”fantastisk julklapp i många avseenden” och ”stod på min önskelista”. Istället för att få ett opersonligt presentkort så fanns det en tanke bakom vilket de uppskattade väldigt mycket.

Vetenskapligt bevisat

Flera studier har bevisat att tyngdtäcket har en positiv effekt både på insomning, sömntid och sömnkvalitet. När du sover med ett tyngdtäcke ökar nivåerna av de kroppsegna må-bra hormonerna oxytocin och serotonin som förbättrar vår sömn. Samtidigt minskar stresshormonet kortisol. Det gör att vi enklare kommer till ro och får en bättre sömn.

Tyngdtäcken från CURA of Sweden - för ökad sömnkvalitet och mer daglig energi!

CURA® of Sweden är ett svenskt företag inom sömn och hälsa, med säte i Sundsvall. Vi har mångårig erfarenhet inom hälsobranschen. Vårt mål är att erbjuda alla som vill förbättra sin sömn tyngdtäcken till ett konsumentvänligt pris, oavsett underliggande problem. CURA-täcket säljs hos 20-talet butikskedjor, vilket totalt ger fler än 2000 fysiska butiker samt genom onlinehandel.