CURA-täcket gav bäst sömn i ett danskt test.

CURA-täcket bäst i test

Henrik Møller Wyke arbetar med människor med sömnbesvär, men han även själv haft problem med sömnen. Under flera år använde han tyngden från en matta ovanpå sitt täcke för att kunna sova bättre. Sedan upptäckte han tyngdtäcket.

– Tidigare tog jag regelbundet naturläkemedel mot insomningsbesvär, och ibland även sömntabletter, men nu behöver jag inte det längre, berättar han för tidningen Din hälsa i en intervju om testet.

En mycket bättre sömn

Efter att ha sovit med CURA Pearl Premium-täcket i över två månader kan han konstatera att det ger honom en mycket bättre sömn.

– Jag har inte sovit dåligt en enda natt sedan jag skaffade täcket och jag har inte behövt ta tabletter för att komma till ro, säger Henrik. Jag är mycket nöjd med, och imponerad över, hur Cura-täcket omfamnar mig. Det gör att jag inte längre vrider och vänder på mig i timmar innan jag kan somna.

Testade flera tyngdtäcken

Innan Henrik skaffade sitt Cura-täcke testade han flera andra täcken på den danska marknaden. Först tre olika täcken från Protac.

– Först testade jag deras tyngdtäcke med bollar och granulat, säger Henrik. Jag upplevde ingen förbättrad nattsömn, men kunde sova med den. Problemet var att kulorna var för stora och att täcket inte la sig jämnt över mig utan stod upp som i en båge.

– Sedan testade jag bolltäcket, men bara i tre timmar. Orsaken till den korta testtiden var att täcket var för kallt och att jag småfrös.

– Det tredje täcket var ett granulattäcke. Den var bäst av Protacs täcken, men den var för lätt och samtidigt alldeles för styv. Den formade sig inte helt mot kroppen och skavde mot min hals.

Henrik beslutade sig sedan för att testa ett vikttäcke från Mountain blanket.

– Det låg bra mot kroppen och gav en känsla av omfamning, men täcket var alldeles för kallt. Efter en timme var jag tvungen att gå upp och lägga på mig mitt gamla duntäcke för att få en behaglig temperatur.

Det femte tyngdtäcket Henrik testade kom från Soo blanket.

– Det täcket gav inte alls någon skön känsla, säger han. Dessutom var det alldeles för kallt och jag var tvungen att lägga på mig mitt duntäcke för att hålla värmen, säger han.

Det bästa tyngdtäcket

Det sista täcket som Henrik testade kommer från Cura of Sweden.

– Jag provade CURA Pearl Premium, som är det absolut bästa tyngdtäcket jag testat. Jag somnar lätt och sover gott. Cura har fått en bra balans mellan rätt tyngd och känslan jag får av att täcket omsluter mig. Nu ligger jag inte och vrider mig längre på natten och får en djupare sömn.

Källa: Tidningen Din hälsa