CURA of Sweden vill hjälpa människor till hälsosammare sömn genom att driva utvecklingen av högkvalitativa, sömnförbättrande produkter, däribland deras mycket populära tyngdtäcken.

Gemensam kampanj hjälper människor att sova ännu bättre

Sedan lanseringen 2009 har Sleep Cycle med sin patenterade ljudanalys givit miljontals användare världen över ökad kunskap om sina personliga sömnvanor och insikter kring vad som gynnar god sömn. CURA of Sweden är i sin tur ett ungt företag som redan nått stora framgångar på den nordiska marknaden genom att tillgängliggöra sömnförbättrande produkter, som tidigare endast använts inom vården, för allmänheten.

”Till följd av Covid-19 upplever en stor del av våra användare ökad stress och oro som leder till svårigheter att somna. Vi har under 2020 därför satsat på att utveckla vårt ljudbibliotek med avslappnande musik, meditation och berättelser för att hjälpa användarna att somna. Tillsammans med CURA, vars tyngdtäcken har en bevisad positiv effekt på sömn, ser vi spännande möjligheter att på ett konkret sätt kunna göra stor skillnad för människor med sömnsvårigheter, helt i linje med vårt och CURAs mål” säger Carl Johan Hederoth, VD på Sleep Cycle.

Med miljarder analyserade nätter är Sleep Cycle den ledande mobila tjänsten för sömnanalys och en av världens mest omfattande källor för sömnstatistik. Nyligen publicerades en studie av bla Harvard Medical School baserad på Sleep Cycles sömndata, med målet att se hur människors sömn i fem storstäder världen över påverkats under Covid-19 pandemin.

CURAs tyngdtäcken och tyngdfiltar är registrerade som medicintekniska hjälpmedel hos Läkemedelsverket, och bland annat har en placebo-kontrollerad studie vid Karolinska Institutet påvisat tyngdtäckets positiva effekter på användarens sömn.

CURA of Sweden har mött ett enormt gensvar sedan lanseringen 2017 och har idag Europas mest sålda tyngdtäcke tillsammans med ett växande utbud av produkter som alla designats med målet att få människor att sova hälsosammare.

”Vi vill hjälpa människor till hälsosammare sömn genom att driva utvecklingen av högkvalitativa, sömnförbättrande produkter, däribland våra mycket populära tyngdtäcken. För att validera effekterna av våra produkter arbetar vi kontinuerligt med studier, vissa utförda i egen regi med våra kunder som deltagare, och andra utförda med externa samarbetspartners eller forskare. Tillsammans med Sleep Cycle kommer vi nå ut till människor vars intresse för sömn redan har väckts”, säger Peter Tiberg, sälj- och marknadsdirektör på CURA of Sweden.

För ytterligare information kontakta:

Malin Abrahamsson

PR & Partnerships, Sleep Cycle