Tyngdtäcket hjälper barn med insomningssvårigheter.

Tyngdtäcket hjälper barn att somna

De flesta föräldrar upplever att deras barn får problem med sömnen i olika perioder, även de barn som brukar sova bra. Då är det viktigt att ta reda på vad sömnproblemet beror på.

– När barn kommer till oss börjar vi med att ta anamnes (sjukdomshistoria) och diagnosticera vilken sorts sömnstörning det är. Det kan vara insomningssvårigheter, obstruktiv sömnapné (snarkar mycket på natten och munandas) eller försenad sömnfas (somnar sent och vaknar sent), säger Kerstin Malmberg.

Den vanligaste sömnstörningen hos barn och är insomnia vilket innebär insomningssvårigheter, nattliga uppvaknanden, för tidigt uppvaknande och dålig sömnkvalitet.

Ökat sömnbehov

– En del barn har hypersomni vilket yttrar sig i dagsömnighet eller generellt ökat sömnbehov som inte kan förklaras av för kort eller för dålig nattsömn. Hypersomni är vanligt bland unga med depression och kan även förekomma i efterförloppet av trauman, exempelvis hjärnskakning.

Identifiering av dagsömnighet hos barn kompliceras av att barn med sömnbrist ofta reagerar med irritabilitet eller överaktivitet snarare än typisk sömnighet.

Rekommenderar tyngdtäcke

Sömnmedicin får inte ges till barn med andningsrelaterade sömnstörningar på grund av risk för kvävning.

– Därför ska barn med insomningssvårigheter i första hand behandlas med sömnhygien och tyngdtäcke. Tyngdtäcken minskar insomningstiden och frisätter må-bra-hormonet vilket medför att ångest minskar, säger överläkare Kerstin Malmberg.

Sömnhygien

För att förbättra förutsättningarna för en god nattsömn ska man se över sömnhygienen, det vill säga rutinerna före sänggåendet.

– Se till att barnet går ner i varv och inte använder dator, telefon eller tv en timma innan sänggåendet. Eventuellt kan man även ta en kvällsmacka och något att dricka, säger Kerstin Malmberg.

Sömnhormonet

Man kan även förbättra barnets sömn genom att stimulera kroppen att producera mer av det kroppsegna hormonet melatonin. Det gör att man blir sömnig, och utsöndringen av melatonin är troligen kroppens viktigaste mekanism för att få oss sömniga.

– Man kan öka melatonin i kroppen genom att vara ute i dagsljus på förmiddagen med öppna ögon. Det påverkar den egna produktionen av melatonin, säger Kerstin Malmberg som är medlem i CURA:s expertpanel.