RedBridge plockar upp NodeOnes fallna mantel

Rättelse: Det finns inget avtal mellan Lunds universitet och Curly Labs som felaktigt angavs i tidigare version av detta pressmeddelande.

RedBridge startar Drupal-byrån Curly Labs med kontor i Stockholm och Göteborg. Drupal är ett av världens mest använda webbpubliceringsverktyg med öppen källkod.

"Curly Labs skiljer sig från andra Drupal-leverantörer", säger Stefan Andersson, vd för Curly Labs, och förklarar: "Vi är inte en webbyrå. Vi är IT-konsulter som förstärker våra kunders och samarbetspartners utvecklarteam med expertis inom planering, utveckling och integration av Drupal-lösningar. Och vi hjälper dem också med förvaltning och support."

Curly Labs vänder sig till svenska företag och organisationer som utvecklar eller förvaltar större eller mer komplexa webbplatser, intranät och andra webblösningar baserade på Drupal.

Stefan Andersson kommenterar inriktningen med orden: "Vi är förvisso nystartade, men vi är inga duvungar inom Drupal."

En av medgrundare är nämligen Thomas Barregren, som under åtta år var vd för NodeOne, supergasell som växte från tre till nära sjuttio Drupal-konsulter. Sommaren 2012 lämnade Thomas uppdraget som svensk vd för NodeOne, och vid årsskiftet sålde han sina aktier i bolaget, som då hade blivit Wunderkraut och ändrat inriktning.

"När NodeOne blev Wunderkraut och la ned support- och förvaltningsverksamheten i Göteborg så uppkom ett vakuum på marknaden", berättar Stefan Andersson, och fortsätter: "Många kunder hörde av sig till RedBridge, som erbjuder drift av Drupal, och ville ha hjälp med förvaltning och support. Det gav mig idéen att plockar upp NodeOnes fallna mantel."

Stefan Andersson kontaktade Thomas Barregren och hans kompanjoner Pia Tegborg och Fabian Sörqvist i det nystartade bolaget Kntnt, som erbjuder konsulttjänster och verktyg för content marketing, och frågade om de ville hjälpa honom.

"Vi tvekade först", berättar Thomas Barregren. "Pia, Fabian och jag har inlett en ny spännande resa som vi inte är beredda att kompromissa med." Trots det tackade trion ja till erbjudandet. Thomas Barregren förklarar: "Vi ser en synergi mellan Kntnts verktyg för att planera och samarbeta runt produktion av innehåll och de webbplatser som Curly Labs hjälper sina kunder och samarbetspartners att bygga."

Utöver Stefan Andersson från RedBridge och de tre grundarna av Kntnt så har Curly Labs ytterligare fyra medarbetare. Alla handplockade för sin kunskap och erfarenhet av Drupal. Och alla med rötter i NodeOne.

Thomas Barregren sticker inte under stolen med att NodeOne är förebilden. "Vi är formade av de värderingar och ideal som gjorde NodeOne, före Wunderkraut, så framgångsrik. Vi anser att företaget finns till för något större än bara att tjäna pengar. Vi vill bidra till alla gemenskaper som vi ingår i, från communityt runt Drupal till samhället i stort."

Kontakta Stefan Andersson eller Thomas Barregren för mer information.

Stefan Andersson
stefan@redbridge.se