CybAero erhåller positivt förhandsbesked från ISP för export till Kina

First North-listade CybAero har av ISP (Inspektionen för strategiska produkter) erhållit positivt förhandsbesked på ansökan för export till en kinesisk kommersiell slutkund.

CybAero skrev i juli 2014 ett ramavtal med det kinesiska företaget AVIC omfattande leverans av totalt minst 70 helikoptersystem för de kommande åtta åren.

CybAero ansökte den 30 september om exporttillstånd för de inledande 20 systemen. 17 oktober meddelade ISP avslag på ansökan. ISP hade bland annat frågor kring var de inledande 20 systemen ska monteras samt kring den slutliga användaren.

Efter att ha fört samtal med ISP och förtydligat och kompletterat informationen begärde CybAero i ansökan den 24 oktober ett förhandsbesked från ISP gällande leverans av de tio första systemen inom ramen för avtalet med AVIC.

CybAero erhöll idag, den 18 november, positivt förhandsbesked från ISP på denna ansökan. Ett förhandsbesked gäller under de förutsättningar som rådde vid tillfället då beskedet utfärdades. En slutlig prövning görs av ISP när CybAero söker exporttillstånd avseende dessa system. Ansökan om exporttillstånd kommer att göras så snart de kommersiella villkoren med slutanvändaren för de tio systemen är fastställda. Denna ansökan kommer att vara identisk med det underlag och de förutsättningar som låg till grund för det positiva förhandsbeskedet. Helikoptersystemen kommer användas för civila uppdrag, främst inom inspektion av kraftlinjer.

– Det är väldigt bra att vi nu fått detta positiva förhandsbesked, vilket gör att de första leveranserna kopplade till avtalet med AVIC kan börja genomföras, säger CybAeros vd Mikael Hult.

– Istället för att ansöka om exporttillstånd för ett större antal system åt gången har vi nu ändrat förfarandet så att vi framöver kommer att ansöka för betydligt färre system per gång. Ansökan om exporttillstånd för framtida leveranser kommer att ske i takt med att specifikationer och slutanvändare fastställts. Vi bedömer att de kommande ansökningarna normalt kommer att omfatta tre till fem system åt gången. Jag tror att den här förändringen blir utmärkt bra, säger CybAeros vd Mikael Hult.

Parallellt med arbetet med ordrar inom det ramavtal som träffats med AVIC fortsätter CybAero med sitt försäljningsarbete både i Kina och på övriga marknader. I Kina deltog bolaget på en stor branschmässa mässa nu i november.

– Detta var bolagets största mässdeltagande någonsin och resultatet kan redan uppfattas som mycket positivt, säger Mikael Hult.

– Vi upplever ett väsentligt ökat intresse för våra produkter från många håll i världen och samtal förs med flera potentiella kunder, avslutar Hult.

För mer information vänligen kontakta: Mikael Hult, vd CybAero AB, tel 070-564 25 45 e-post: mikael.hult@cybaero.se

Läs på webben: www.cybaero.se Filmer : www.youtube.com/cybaero

• Motor

CybAero AB utvecklar, tillverkar och marknadsför autonoma, fjärrstyrda flygsystem (s k VTOL UAV) med tillhörande sensorsystem för både försvarsverksamhet och civila uppdrag. CybAero bildades 2003 på en grund lagd redan 1992 genom ett forskningssamarbete mellan Linköpings universitet och nuvarande FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). CybAero är idag etablerat som en ledande global aktör inom VTOL-UAV-området. Företagets produkt APID har fått stor global uppmärksamhet genom sin användarvänlighet, robusthet och priseffektivitet. CybAero har sitt huvudkontor i Mjärdevi Science Park i Linköping. Bolaget har drygt 20 anställda och är listat på NASDAQ OMX First North sedan 2007. Remium Nordic AB (08 - 454 32 00) är Certified Adviser.