Banbrytande elcykelnyheter från Monark med design i fokus

Banbrytande elcykelnyheter från Monark med design i fokus

Det anrika cykelvarumärket Monark, som i år firar 110-årsjubileum, kommer med mycket nytt i banbrytande design på elcykelfronten - här har inga detaljer lämnats åt slumpen.

I sortimentet märks en helt ny range av elcyklar med ännu mer fokus på design, funktion och med spännande retrodetaljer.

-  När vi utvecklat den nya kollektionen, har ledorden varit användarvänlighet, avskalad, stilren design och hög prestanda. Elcyklar som sticker ut och inte ser ut som traditionella elcyklar". Jag skulle vilja påstå att vi bryter helt ny mark, säger Roger Lindahl, Commercial Product manager, Monark.

Den lätta motorn E5000 från Shimano, som sitter på många av de nya modellerna, är liten och ljudlös och har ett nyutvecklat, slimmat batteri med hög kapacitet. Med integrerade, väldesignade lösningar för last blir Monarks elcyklar det smarta valet för som vill ta sig fram med stil. Korg, väska eller låda fästes med ett enkelt klick på ramen.

Intresset för elcyklar är större än någonsin och under 2018 har försäljningen av antal elcyklar stigit markant i Sverige, till drygt 100 000 sålda elcyklar enligt siffror från Cykelbranschen.

I början av 2019 rullar de första nya elcykelnyheterna från Monark ut i butik.

Regioner

Genom varumärkena Crescent, Monark, Sjösala, Peak, Spectra och Tec bidrar Cycleurope Sverige AB till en aktiv livsstil på cykel. Varje år lämnar ca. 100 000 kvalitetscyklar fabriken i Varberg, där cyklarna utvecklats för Svenska förhållanden. Cycleurope driver utvecklingen av elcyklar och introducerade 2020 smarta, uppkopplade elcyklar på marknaden, genom konceptet Koppla.

Cycleurope Sverige AB är ett bolag inom Cycleurope-koncernen. 1908 startade man i Varberg under företagsnamnet Monark AB. 1960 förvärvades en del av Nymanbolagen med varumärket Crescent och namnet ändrades då till Monark-Crescent AB. Sedan 1990-talet ingår företaget i Cycleurope-koncernen.

Johanna Smedberg

Presskontakt Marknads och Affärsutvecklingschef Cycleurope Sverige AB Presskontakt för varumärkena Crescent, Monark, Sjösala, Peak, Tec och Spectra i Sverige. 0340-861 68