Cygate blir först som Microsoft Lync Certified Support Partner

Microsoft har utsett Cygate till Lync Certified Support Partner för kommunikations­plattformen Lync. Cygate, som redan är Guldpartner, blir därmed först i Sverige att bli Premium Support Partner. Partnerskapet innebär bland annat att Cygate nu kan erbjuda Lynckunder egen support.

Partnerskapet är ett strategiskt åtagande i Cygates satsning på lösningar för Unified Communcations – ett område där efterfrågan ökar starkt.

Fördjupad utbildning.

Partnerskapet har inneburit fördjupad utbildning av medarbetare. Cygate har också investerat i dels en supportavdelning, dels i ett labb för att kunna testa och felsöka Lync i samspel med andra telefoni- och växelsystem.

–  Cygate är en av våra prioriterade partners. De klarar alla de omfattande krav vi ställer på att bli Certified Support Partner. De har en ovanligt stark kompetens genom sina erfarenheter av dels traditionell telefoni, dels nätverk och integration. För kunderna är telefonilösningar affärskritiska med höga krav på drift och support. Cygate blir först i Sverige med att klara våra höga certifieringskrav, säger Emelie Ekblad, ansvarig för affärsområdet Lync på Microsoft.

Ökad efterfrågan.

Med utgångspunkt i Officepaketet och mailservern Exchange har Microsoft Lync utvecklats till en viktig kugge för kommunikation med text, telefoni och bild. Med Lync handlar det nu om Unified Communications (UC), med närvarotjänster, flera kommunikationskanaler och samarbetsfunktioner som video och webbkonferenser.

–  Vi märker av en allt större efterfrågan på Lync. Det är många som kan bredda sin användning av Microsofts produkter utan att betala mer. Vi kan integrera Lync med i stort sett alla kontorsväxlar som finns på marknaden, säger Dan Pikulik, konsult på Cygate.

För mer information kontakta:

Bengt Lundgren, VD Cygate, +46 10 87 87 010, bengt.lundgren@cygate.se
Lars Kyhlstedt, konsultchef Cygate, +46 10 87 87 036, lars.kyhlstedt@cygate.se