Cygate utvald partner till IPsoft i Norden – introducerar ”virtuella ingenjörer”

Ny teknik gör att ”virtuella ingenjörer” löser 50–90 % av drift-problem automatiskt. IPsoft har 1 100 anställda i New York, San Jose, Chicago, London, Amsterdam, Bangalore, Frankfurt och sedan årsskiftet Stockholm.  Tillsammans med IPsoft erbjuder Cygate nu en verkligt innovativ lösning för IT-drift. Lösningen ersätter en allt dyrare traditionell drift. När ett problem dyker upp löser tjänsten det automatiskt – utan mänsklig inblandning.
– I Sverige har vi därför valt att kalla det för ”Autonom IT-drift”, säger Bengt Lundgren, vd på Cygate.

Startade på New York University

IPsoft startade 1998 av en grupp matematiker på New York University med ledning av professor Chetan Dube. Chetan och hans kollegor riktade in sig på att optimera IT genom s.k. expertsystem. Hans mål är att automatisera triviala sysslor och på så vis frigöra tid för tekniker.
– Det är hedrande för Sverige att IPsofts vd och grundare Chetan Dube ser Sverige som intressant på grund av vår koppling till öppen källkod genom Linux och MySQL, vår it-mognad och vår vana att köpa tjänster, säger Per Ottosson, vd på IPsoft i Sverige.

Kostnaderna för IT-drift ökar kraftigt

Kostnaderna för IT-drift ökar kraftigt bland annat för att datamängderna växer på företagen.
– Vi driftar i dag IT-infrastruktur för stora organisationer som Systembolaget, SLL, LFV och Volvo. Kostnaderna ökar och tar en allt större del av IT-budgeten, vilket i sin tur leder till färre satsningar på nya områden, säger Bengt Lundgren.
Med autonom IT-drift räknar Cygate och IPsoft med att kunna minska driftkostnaderna med 25 %.
– Ett svårt problem som tar tre timmar att lösa med traditionell drift klarar vi nu av på sex minuter i genom¬snitt. De totala kostnaderna för systemdriften kan som regel minskas med 25 %, säger Per Ottosson.

Algoritmer styr en autonom motor

Lösningen består av en s.k. autonom motor (autonomic på engelska). Varje driftfall behöver inte programmeras på traditionellt sätt. Istället tar den autonoma motorn intryck av olika saker genom heuristiska algoritmer och bildar sedan en uppfattning om vad som är det mest logiska sättet att lösa problemet på. Den autonoma motorn behöver inte ha sett problemet förut, utan kan agera ändå.

Cygate är ett nordiskt företag i själ och hjärta – vi finns representerade i Sverige och Finland. Tack vare våra partnerskap med de ledande leverantörerna, samt erfarenheter av att skapa lösningar åt bland annat Internetleverantörer, telekomföretag, stat, myndigheter, banker, finansinstitut, Internetföretag, och tillverkningsindustri, har vi skaffat oss djup teknisk kunskap inom IT-infrastruktur.