Göteborg väljer Telia & Cygate

Telia får fortsatt förtroende att leverera fasta och mobila operatörstjänster. Cygate kommer som underleverantör att stå för migration av växellösningen till Göteborgs Stad. Upphandlingen, som avslutades med auktion, innebär att kommunen får en helt ny IP-baserad telefoniplattform. Avtalet är värt cirka 400 miljoner kronor och löper på fyra år.

– Verksamheten är på väg mot mer mobilitet där vi nyttjar smartphones i allt större utsträckning, både för att synka mail och för att söka information på nätet. Därför har pris och prestanda för kommunikationstjänsterna varit väldigt viktiga parametrar under upphandlingen, säger Jan Andersson, upphandlingsledare, Göteborgs Stad.

Avtalet omfattar fast och mobil telefoni, datatjänster och en kundplacerad växellösning. Telia står för
operatörstjänsterna och Telias dotterbolag Cygate för växellösningen.

– De nya funktionerna i växelplattformen gör oss ännu mer tillgängliga med ett modernt hänvisningssystem som gör det möjligt att enkelt kunna välja alternativen såsom SMS eller mail om man inte kan svara i telefonen, säger Jonas Rönnqvist, systemansvarig för telefoni inom Göteborgs Stad.

– Cygates verksamhet i västra Sverige expanderar i snabb takt, därför är vi extra stolta över att nu får deltaga i utvecklingen av Göteborgs stads kommunikationslösning, säger Johan Werneskog, Regionchef på Cygate.

Avtalet är utformat så att användarna lätt ska kunna välja rätt paketering för sina behov där det är enkelt att överblicka funktion och kostnad för abonnemanget och eventuella tilläggstjänster. Förutom Göteborg Stad kan även Ale kommun, Lerums kommun, Partille kommun och Öckerö kommun avropa operatörstjänster från avtalet.

För mer information, kontakta gärna Richard Schumacher, marknadsdirektör på Cygate: 010 - 8787015