Fredrik Sidmar, VD på Cygate AB

In med el och hybrid – ut med bensin och diesel

I dag träder Cygates nya tjänstebilspolicy i kraft. Den innebär ett stopp för tjänstebilar som drivs av bensin och diesel. Som ett led i Cygates hållbarhetsarbete kommer företagets medarbetare hädanefter endast erbjudas el- eller hybridbilar som alternativ vid beställningar av nya tjänstefordon. Inom fyra år ska alla tjänstebilar som drivs av bensin eller diesel vara helt utfasade.

Med den nya policyn för företagets tjänstebilar tar Cygate på sig ledartröjan för att möta koncernens klimatmål, som innebär att hela Telia Company ska vara koldioxidneutral i hela värdekedjan år 2030. Genom att införa en ny policy som endast erbjuder tjänstefordon med el- och hybriddrift reducerar Cygate den miljöpåverkan som företagets tjänstebilar genererar i dag.

– Vi finns i dag över hela Sverige och många av Cygates medarbetare är beroende av tjänstebil för att kunna ge bästa möjliga service till våra kunder och partners. Vi har därför ett ansvar att reducera vår påverkan och vår nya och mer hållbara tjänstebilspolicy där vi inför el- och hybridbilar som standard är ett av fler planerade hållbarhetsinitiativ, säger Fredrik Sidmar, VD på Cygate.

I och med den nya tjänstebilspolicyn kommer bilar som drivs enbart av fossilt bränsle börja fasas ut och inom fyra år beräknas företagets medarbetare endast köra bilar som är hybrid eller som drivs av 100% el.

– Huvudsyftet är att vår klimatpåverkan ska minska och förhoppningsvis kan fler företag inspireras av oss och göra liknande förändringar. Ju fler företag som gör det desto större krav kan vi också ställa på fastighetsägare och kommuner att öka takten och installera fler laddningsalternativ för el- och hybriddrivna fordon över hela landet, säger Fredrik Sidmar.

För mer information, kontakta:

Fredrik Sidmar, VD på Cygate, 072-509 80 10, fredrik.sidmar@cygate.se

Cygate är ett svenskt IT-företag med styrka och flexibilitet. Tack vare vår långa erfarenhet, vårt personliga engagemang och inte minst vår passion till allt som stavas IT är du trygg hos oss. Vi är en del av Telia och på Sveriges största nät kan vi erbjuda lokalproducerade och skräddarsydda IT-tjänster med både bredd och spets för att hjälpa dig att förverkliga dina idéer. Våra 650 medarbetare på 20 orter i Sverige gör det möjligt.