Från vägpolis till truckpolis

Från vägpolis till truckpolis

Hur hittar man rätt person till rätt plats? Hur skapar man en bra arbetsmiljö där alla trivs? Är det kanske en fråga om kultur? Zaid arbetar på terminalen i Stockholm med att se till att kundernas gods kommer till rätt plats i rätt tid. Vi har pratat med honom om hur han startade på Dachser Sweden och hans tankar om framtiden.

Zaid Abdulaali är 32 år och kommer ursprungligen från Mosul i Irak. För snart fem år sedan lämnade han sin pappa och sitt jobb som vägpolis och flydde till Sverige. Mycket har hänt sedan dess och nu är han tack vare ett unikt samarbete med ett lokalt socialt startup fastanställd Logistics Operative på Dachser Swedens terminal i Stockholm.

”Jag trivs här i Sverige, och jag trivs hos Dachser. Jag gillar mitt jobb och alla kollegorna – vi är en liten familj,” berättar Zaid. Det har nu gått ett år sedan han blev fastanställd på Dachser Sweden. I sitt jobb på terminalen styr han graciöst trucken runt mellan pallar, han lastar bilarna, scannar och, inte minst, arbetar tillsammans med sina kollegor. Teamkänslan är hög och man hjälper varandra.

Så träffade Zaid Jobbentrén

Under våren 2019 saknade Thomas Wennborg, Branch Manager för Dachsers kontor i Stockholm, rätt kandidat för en ledig befattning vid terminalen. Då blev han kontaktad av en av rekryterarna hos Jobbentrén – vilket var perfekt timing och så började samarbetet.

”Jag blev kontaktad av Jobbentrén och deras koncept för att arbeta med rekrytering kändes som ett spännande alternativ till hur vi tidigare arbetat med att finna potentiella nya kandidater för terminalarbete,” säger Thomas Wennborg. ”Vi var på jakt efter nya former och ville utveckla oss själva. Jobbentréns arbete går väl i linje med vår företagskultur och värden. De tog fram tre kandidater som vi träffade, och vi kände att Zaid hade en lämplig profil,” säger Thomas och fortsätter med en glimt i ögat: ”Sedan var det ju också lite spännande att få in den första polisen på terminalen, så han kom snabbt in i arbetet.”

Statistiken visar att sju av tio jobb i Sverige tillsätts via kontakter, men som nyanländ har man ofta få eller inga kontakter. Zaid träffade Jobbentrén via Arbetsförmedlingen och filosofin bakom det lilla startup är att, tillsammans med arbetsgivare och nyanlända, skapa lyckade anställningar – att inte bara hjälpa nyanlända i arbete men också se till att anställningen fungerar genom att coacha den nyanställde.

”Man kan säga att Jobbentrén främst jobbar med två saker: rekrytering och coachning,” berättar Felicia Brismar Lind, projektledare och coach på Jobbentrén. ”När vi jobbar med rekrytering av nyanlända ser vi till att rätt person hamnar på rätt plats. Sedan har vi coachningdelen som handlar om att inte släppa taget när någon får ett jobb utan också se till att det fungerar så bra som möjligt.”

En ljus framtid

Det var en omvälvning att rycka en hel tillvaro upp med rötterna och söka uppehållstillstånd i Sverige med svenskarnas platta organisationsstruktur och obekanta anställningsvillkor, skatte- och semesterregler, men Zaid är nöjd med sitt liv i Stockholm:

”Polisen i mitt hemland lärde mig att arbeta hårt och att samarbeta med alla typer av personer,” berättar han – en fördel i de flesta jobb. ”I mitt hemland jobbade jag som polis på vägen – hos Dachser jobbar jag som polis på terminalen,” fortsätter Zaid skämtsamt. Han drömmer bland annat om att ta lastbilskörkort och skaffa familj.

Om Jobbentrén:

Jobbentrén startade år 2016. De 6 personerna bakom Jobbentrén gör uppsökande arbete på skolor och boenden för nyanlända. Sedan starten har 137 nyanlända talanger fått jobb på 83 olika företag. Jobbentrén arbetar mot ett flertal olika branscher, t ex hotell- och restaurang, logistik/transport, lokalvård, kontor och skola/förskola. De arbetar med anställningar på minst 80% och 6 månader, och innan COVID-19 var 80% av anställningarna lyckade.

Presskontakt Communications Manager Nordic +45 36 34 99 14