Den standardiserade containern för sjötransport är en global framgångssaga.

Från vatten upp på land

Containrar som fraktats till sjöss nådde Tysklands stränder för första gången för 50 år sedan. Logistikbranschen imponerades av en innovation som skulle få en mycket stor och bestående effekt. När Thomas Simon såg de standardiserade stållådorna fick han en banbrytande idé.

I Tyskland inleddes containerepoken när ”MS Fairland” anlände till Bremen den 5 maj 1966 – tio år efter det att denna stålförpackning såg dagens ljus i USA. Ombord fanns 226 containrar, en hanterbar last som i jämförelse med dagens fraktfartyg verkar nästan gammaldags. Om människor i Bremen vill se ett stort containerfartyg idag skulle de behöva bege sig till Bremerhaven eller till och med till Hamburg – Bremen och liknande hamnar kan helt enkelt inte hantera dagens jättefartyg.

Havets moderna giganter

Dessa havets moderna giganter kan bygga upp berg genom att stapla upp till 19 000 containrar ombord. Order har redan lagts för de första fartygen med en kapacitet på 21 000 TEU (twenty-foot equivalent unit). TEU syftar på måttenheten, men själva lådorna har växt ur den storleken – ibland kan de vara upp till 40 fot långa. Containrar kan tyckas vara okomplicerade, men de har förändrat världen och är nu den internationella standarden för godstransport. När containrar infördes behövde varorna inte längre hanteras var för sig. Lastnings- och lossningstiderna minskade drastiskt för kaffesäckar, maskindelar och jeans. Detta bidrog till den internationella handelns och globaliseringens utveckling till den situation vi har idag. 1965 hanterade Bremen nio tons samlastning. 2015 hanterade hamnen strax över 63 miljoner ton, inklusive 55 miljoner i containrar.

Dachser transporterar nu årligen tillräckligt många standardcontainrar i Tyskland för att kunna lasta flera megafartyg fulla. Den globala sjöfraktdivisionen inom Dachsers flyg- och sjötransportlogistik ansvarar för den strategiska utvecklingen av sjötransporter. Divisionen samordnar den globala försörjningskedjan och samarbetet med transportföretag, samtidigt som man säkerställer att hållbara standarder och processer följs och kunderna får stöd med omfattande sjötransporter. Ett exempel är den reguljära rutten från Ningbo i Kina till Bremerhaven som avgår fem gånger i veckan, ett samarbete med Maersk Line, världens största transportföretag. Triple-E-fartyg, som är 400 meter långa och finns i den största fartygsklassen med en kapacitet på 18 000 TEU, används på de här linjerna.

Imitera fiskarna

För Dachser har containerepokens inledning i Tyskland en speciell betydelse som handlar om mer än bara sjötransporter. Thomas Simon, svärson till grundaren Thomas Dachser, tog stållådan för sjötransport och utvecklade en fyrbent, landbaserad lösning som skulle revolutionera hela logistikindustrin inom marktransport under de kommande åren. Växelflaket, en standardiserad transportcontainer som kunde kopplas loss från ett fordon och flyttas över till ett annat, var född. Eftersom sjötransportcontainrar utgick från amerikanska måttenheter innebar det att de var för korta och smala för det europeiska pallsystemet och storleken måste justeras.

Tillsammans med företaget Kögel utvecklade Thomas Simon 1968 ”Eurotainer” och byggde flera prototyper som kunde användas med boxlastbil, släp med laterala presenningar och kylcontainrar. I början av 1970-talet omvandlade Dachser hela sin flotta till växelflak under en treårsperiod. Under de kommande åren följde branschen efter, då det blev tydligt att den nya lösningen hade många fördelar, exempelvis möjlighet till transport i stafettform.

Det är med andra ord inte bara olika livsformer som utvecklats ur havet och gått upp på land. Växelflaket uppstod ur sjötransportcontainern genom logistikutvecklingen. Det gav logistikmarknaden nytt liv och lade grunden för Dachsers utveckling från att vara en transportagentur till att bli ett internationellt logistikföretag.

Presskontakt Senior Communications Consultant Nordic +45 20 85 99 29