Utfallet från Däckrazzia 2021 tillgängligt

Utfallet från Däckrazzia 2021 tillgängligt

Nu finns resultatet från Däckrazzia 2021 tillgängligt. Resultat visar att sju av tio tillfrågade bilister inte hade kontrollerat trycket i däcken den senaste månaden eller visste när det gjordes senast, var femte bilist hade slitna däck, utan att föraren hade koll på det och många förare i södra Sverige körde med vinterdäck på sommaren.

Utdrag från Däckrazzias pressrelease

• Hundratals miljoner kronor upp i rök på grund av för lågt däcktrycl
  • Ökad risk för vattenplaning när föraren inte vet om att däcken är slitna
  • Vinterdäck på sommaren på många bilar i södra Sverige

Däckrazzia har under en rad år följt upp skicket på däcken på personbilar i Sverige i slutet av sommaren. Huvudsyftet är att öka kunskapen av vad vi som bilister behöver ha koll på.

– Resultaten från Däckrazzia visar att vi behöver bli bättre på att titta till våra däck, säger Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen Sverige.

Till pressreleasen och rapporten

Välkommen till Däckbranschen Sverige AB!

Däckbranschen möjliggör förflyttning av människor, djur och saker på ett bekvämt, säkert och miljöekonomiskt sätt. Det gör vi genom att utveckla, tillverka och sälja däck. I vår rådgivande funktion ser vi till att rekommendera rätt däck för rätt tillämpning, utifrån fordon, körförhållanden, last och klimat. Vi verkar också för att däcken ska vara korrekt monterade och kontrollerade. Dessutom ser vi till att samla in de uttjänta däcken på ett ansvarsfullt sätt för fortsatt användning med största samhällsnytta.

Däckbranschen Sverige AB