Skilda världar - snörekord och gröna knoppar

Skilda världar - snörekord och gröna knoppar

I Dalafjällen finns drygt en meter snö samtidigt som gröna knoppar börjar synas på många andra ställen i Dalarna. Och söderut har våren hunnit ännu längre. Det är en rekordmild vinter och rekordtidig vår. Så här påverkar det elmarknaden och elpriserna.

Vattentillgången är på normala nivåer i vattenmagasin och snötäcke i hela Norden. Snötäcket är tjockt i de södra och norra fjällen, men däremellan är det tunt.

I svenska inlandet är det mest barmark vilket gör att den så kallade "skogsfloden" som vanligtvis inträffar under mars och april redan har varit. När "fjällfloden" kommer i maj och juni kommer det förmodligen att bli höga vattenflöden på sina ställen, men sammantaget väntar vi en svag vårflod.

Den svenska kärnkraften har gått bra hela vintern och i slutet av mars börjar revisioner (service och underhåll) på två reaktorer. Det har även varit bra drag i vindkraften under hela vintern, vilket hjälpt till att pressa elpriserna till de låga nivåer som är på elmarknaden.

Elpriserna är på historiskt låga nivåer för den här tiden på året. I och med att vårfloden förmodligen kommer att vara svag och att två kärnkraftreaktorer tas ur drift tror vi inte att elmarknaden kommer att värdera ner priserna ännu mer under våren, de kommer troligtvis att vara på ungefär samma nivåer som de har varit under vintern.

Välja elavtal - Dala Elfond populärast

Det är just nu svårt att välja "fel" elavtal. Men vi vet att underliggande förutsättningar för elmarknaden snabbt kan ändras  - väder, eventuella driftproblem med kärnkraft, politik och världsekonomi är faktorer som kan förändra elpriserna.

Välj elavtal efter vilken risk du är beredd att ta. Om du inte vill eller orkar bry dig om förutsättningarna vi skriver om ovan ska du välja Dala Elfond, då sköter vi elinköpen efter vår syn på elmarknaden. Du får ett elpris som sakta följer elmarknaden och vårt mål är att elpriset blir lite lägre än ett genomsnittligt fast elpris.

Skillnaden mot ett rörligt elpris blir att elpriset rör sig långsammare och eventuella toppar kapas. Med Dala Elfond behöver du inte heller bry dig om att välja avtalstid, det rullar på så länge du vill. Dala Elfond är vårt mest sålda elavtal just nu.

Du når oss på 0771 48 80 00 för att diskutera ditt elavtal. Du kan också teckna nytt eller förnya ditt elavtal här.

Mer information: