Elmarknaden pekar både upp och ner

Elmarknaden pekar både upp och ner

Med kortare dagar och kallare väder närmar vi oss sakta vintern. Det finns risk för högre elpriser på grund av låg vattentillgång inför vintern, men på längre sikt påverkar låga bränslepriser elmarknaden istället nedåt.

Något blötare väder har kommit in över Norden vilket stabiliserat hydrologiska balansen (vattentillgång) något, men den är fortfarande låg och uppskattas vara ca 12 terrawattimmar under normalt. Vi behåller vår tidigare varning för att elpriset kan bli högre än de senaste vintrarna om inte mer nederbörd kommer och vintern blir kall.

Priset på kol och olja har sakta sjunkit senaste tiden vilket kan få elpriserna att fortsätta gå ner om oron kring vattentillgång försvinner.

Mikael Ringi, elhandelschef på Dalakraft:
- Jag har precis bytt till Dala Elfond. Jag funderade på att binda elpriset med Zonfri, men det finns saker som pekar både uppåt och nedåt vilket talar för elfonden. Rörligt elpris kan bli riskfyllt i vinter eftersom sommar- och höstvädret varit torrt och vattentillgången är dålig. Binder man sitt elpris med Zonfri vet man att man får ett bra avtal, men konjunkturläget, bränslemarknaderna och en stark energibalans om nederbörden normaliseras ger möjlighet till lägre priser. Dala Elfond ger ett skydd mot höga rörliga priser, men också en möjlighet att ta del av eventuellt lägre prisnivåer.

Våra rekommendationer

Vi rekommenderar i första hand elavtalet Dala Elfond som sakta följer elmarknaden och kapar elpristopparna. Elavtalet Dala Elfond är skapat så att du slipper byta eller förnya elavtalet efter en viss tid, du har alltid ett bra elpris och avtalet löper vidare så länge du önskar.

Om du vill säkra upp elpriset mer rekommenderar vi elavtalet Zonfri som är ett alternativ till fast elpris. Zonfri har ett fast elpris i botten med en liten rörlig elområdesjustering. De som har valt Zonfri har i genomsnitt sparat ett par procent jämfört med det traditionella fasta elpriset och det mesta pekar på att det kommer att vara så även i framtiden.