Mottagarna av stipendiet Ung dalakraft 2023. Från vänster: Eline Oldhammer, Simon Ljungberg och Alva Wester-

Välkommen på pressträff för stipendiet Ung dalakraft - i år delar vi ut 225 000:-!

Varje år delar elhandelsbolaget Dalakraft ut stipendiet Ung dalakraft till en eller flera lovande unga entreprenörer i regionen. I år delar tre stipendiater på 225 000 kronor - och i år delar vi första gången ut stipendiet i samband med Dansbandsvecka. Därför bjuder vi in till pressträff i Grönlandsparken, Malung fredagen den 21 juli klockan 16.10.

Media inbjudes att träffa årets tre stipendiater samt kommunikationschef Andreas Thunmarker och försäljningschef Rita Adolfsen för foton och intervjuer i anslutning till utdelningen. Se bifogat pressmeddelande för ytterligare information om stipendiet, stipendiaterna och Ung dalakraft.

Årets stipendiater som får 75 000 kronor vardera i penningstipendium:

Elina Oldhammer, Mora – Pralinkullan
Genom hobbyverksamheten Pralinkullan tillverkar Elina Oldhammer fina och goda praliner hemma i köket . Stipendiepengarna ska användas för att bygga om ett rum i bostaden till ett livsmedelsgodkänt kök för att kunna utöka verksamheten.

Simon Ljungberg, Orsa, Orsa Livesessions
Med Orsa Livesessions vill Simon Ljungberg få nya artister att bli upptäckta, mindre etablerade artister att växa och mellanstora att bjuda sin publik på något alldeles extra. Stipendiepengarna ska bland annat bekosta en ny hemsida samt en marknadsplan.

Alva Wester, Rättvik – Running Dogs
Alva Wester har med Running Dogs huvudfokus på hundars hälsa och ett aktivt hundliv. Företaget erbjuder löpning för ägare med hund, men också tjänsten ”dogrunners” där inhyrda löpare springer med hundar på beställning. Alva Wester ska främst använda stipendiepengarna till ett nytt bokningssystem.

Pressmeddelandet i sin helhet finns publicerat som en fil.