Magikern Pontus Lindman fick stipendiet Ung dalakraft 2018. För honom har det varit mycket betydelsefullt.

Dalakrafts stipendie är en värdefull språngbräda för unga entreprenörer

För sjunde gången uppmanar elhandelsbolaget Dalakraft länets unga med företagsdrömmar att ansöka om stipendiet Ung dalakraft. Talangvinnaren Pontus Lindman är en av dem som vet vilket startskott penningboosten kan bli.

- Ung Dalakraft har hjälpt mig att utveckla min verksamhet och gjort att jag bland annat kunnat köra mina egna fullstora shower på Cirkus i Stockholm. För mig som entreprenör har stipendiet verkligen gjort skillnad, berättar magikern Pontus Lindman, vars karriär nu pekar spikrakt uppåt.

Det är givetvis helt och hållet hans egen förtjänst, byggd på hårt slit, talang – och magi. Men Ung dalakraft, som han fick 2018, blev en viktig språngbräda.

Två av fjolårets stipendiater framhåller också – förutom pengarna – vikten av att känna att någon tror på en, den trovärdighet och tyngd det ger utåt.

- Känslan och vetskapen om att någon mer tror att det här är en bra idé var viktig för mig, säger Viktoria Brolin som driver Contentkollen.se.

- Jag hade inte mycket att komma med när jag presenterade min idé, så jag det var starkt av Dalakraft att våga tro på mig. Det är viktigt för mig när jag presenterar våra tjänster för potentiella kunder att kunna berätta att ett företag som Dalakraft står bakom mig, säger Mohammed Abdi, som driver Unik Fastighetsservice.

Bidrar till ett livskraftigt Dalarna

Ung dalakraft har delats ut sedan 2017 och syftar till att inspirera och hjälpa unga att förverkliga idéer, projekt och drömmar.  Penningstipendiet har ingen fast summa och mottagarna kan vara en eller flera.

Grundkriterierna för den som söker är att hen ska vara 18-30 år, bo i eller ha anknytning till Dalarna, samt att idén eller projektet är knutet till regionen.

För elhandelsbolaget är Ung dalakraft ett av flera sociala engagemang.

- Att engagera oss socialt är en del i Dalakrafts dna, vi vill bidra till ett livskraftigt Dalarna. Vi vet att Ung dalakraft-stipendiet gör skillnad för unga entreprenörer och kan få dem att våga satsa. Det är väldigt inspirerande, säger Andreas Thunmarker, kommunikationschef på Dalakraft.

En nyhet för i år är att stipendiet delas ut under Svenska Dansbandsveckan i Malung vecka 29.