Det handlar om att se nya affärsmöjligheter.

Det handlar om att se nya affärsmöjligheter.

Clean Chemical Sweden AB, mer känt under förkortningen CCS, tillverkar läkemedel och hudvårdsprodukter. Under Jonas Nilssons ledning har det 30-årsjubilerande företaget blivit ett av Dalarnas mest framgångsrika.
– Det finns inget hemligt recept till framgång, säger han bestämt. Det handlar om att se nya affärsmöjligheter.

Jonas Nilsson har varit VD för CCS sedan 1997 och under den tiden har företaget utvecklats enormt på flera sätt. Personalen har mångdubblats, produkterna har utvecklats och nya affärsmodeller har vuxit fram.

– Vi ligger i framkant inom de kategorier vi verkar, säger han spontant. Vi jobbar dessutom nära våra kunder och har en stor kapacitet med korta ledtider vilket är en av orsakerna till att vi blivit så framgångsrika. Många kan tycka att vår arbetsmodell är gammalmodig eftersom vi jobbar från idé till färdig produkt och är involverade i alla delar av processen – råvarornas sammansättning, tillverkning, förpackning och marknadsföring. Vi tycker helt enkelt att det är viktigt att ha kontroll under hela förädlingskedjan. Vi ska leverera rätt kvalitet till rätt pris vid rätt tillfälle.

Tre starka affärsområden CCS verkar inom tre områden – läkemedel, hudvård och kontraktstillverkning. Några av de mer kända produkterna är Hydrocortison, hudvårdsserien Oliva samt solskyddsprodukter för barn under namnet Bamse. Att vara framgångsrik på marknaden med egna produktserier och ändå tillverka vissa produkter på kontrakt åt sina konkurrenter måste ses som ett mycket gott betyg. – När vi började med kontraktstillverkning åt några av de stora leverantörerna var det många som höjde på ögonbrynen, berättar Jonas. Vår största konkurrent är även vår största kund. Vid en sådan affärsuppgörelse är det viktigt att hålla isär begreppen så att inga missförstånd uppstår. Lite skämtsamt kan man säga att vi är bästa vänner i produktionsanläggningen och bittra fiender på marknaden. – Ytterligare en fördel för oss, betonar Jonas, är att vi har en bra balans mellan våra tre affärsområden. Vi är inte beroende av vare sig en stor aktör eller en viss marknad.

Tre starka affärsområden

Unikt samarbete
En av årets mest uppmärksammade lanseringar var hudvårds-serien som tillkommit genom ett samarbete mellan CCS och det välkända modeföretaget Odd Molly.

– Det här var faktiskt min idé från början, säger Jonas Nilsson med en viss stolthet i rösten. Jag har sneglat på Odd Molly och det arbetssätt som grundaren Per Holknekt jobbar efter. Jag såg två bolag med samma värderingar som faktiskt skulle kunna göra någon-ting tillsammans. Om man tänker efter finns det en naturlig koppling, steget från doft och hudvård till kläder är inte så stort. Vi har använt oss av samma naturmaterial i våra produkter som det är i kläderna, silke och bomull, som har naturligt hudvårdande egen-skaper. Jonas Nilsson har en fantastisk förmåga att identifiera nya affärsmöjligheter och se helheten i ett långsiktigt perspektiv. Han vill dock betona att det inte är någon enmansshow det handlar om.

– Jag har ytterst kompetenta medarbetare på alla processer. Hos oss finns en stor samling kreativa personer som i högsta grad är delaktiga i vår utveckling.

Stark tillväxt
CCS har haft en mycket stark tillväxt under de senaste 10 åren som enligt Jonas Nilsson beror på många olika faktorer – starka produkter, nya affärsrelationer och den familjära känslan som fortfarande finns i bolaget.

– Vår tillväxt är till 100 procent kopplad till nya produkter. Det vi gör är en färskvara och det är viktigt att hela tiden komma med nya produkter på marknaden. Vår senaste hudvårdsserie Demons & Angels sålde slut på två veckor, vilket till och med översteg våra egna höga förväntningar, säger han avslutningsvis.

Läs mer om intressanta nyheter rörande entreprenörskap och innovation på www.teknikdalen.se