​Nya trender inom camping positivt för Hollistay

​Nya trender inom camping positivt för Hollistay

Nya trender inom camping positivt för Hollistay

Snart är sommaren här, och därmed högsäsong för Sveriges besöksnäring. Alla trender tyder på att årets sommar kommer att bli den starkaste på många år för de svenska turistföretagen. Tidpunkten för inkubatorföretaget Hollistay att lansera sin digitala plattform kunde därför inte ha varit bättre.

Nya trender inom camping

Malin och Lars Mellstrand, som tillsammans driver företaget Hollistay sedan 2017, ser positivt på framtiden. Tillsammans har de en gedigen bakgrund som entreprenörer i flera bolag. Lars har ägt och drivit ett antal campinganläggningar under många år.

- Nu är snart helgerna här och sommaren ligger framför oss; många är sugna att plocka fram husbilen eller husvagnen för att leta sig ut i Sverige, säger Malin. Vi kan se en tydlig trend att fler och fler vill campa, gärna på mindre campingar.

I Sverige finns det ca 900 campingplatser med ca 110 000 campingtomter. Västkusten är det område som är dominerande samt södra Sverige men även Dalarna är mycket populärt – både sommar som vinter.

- I Sälen, där vi själva bor, ser vi en tydligare trend att man ställer upp husbilen eller husvagnen tidigare på säsongen och njuter av vinterns alla möjligheter, fortsätter Malin. Men vi ser också att man söker sig till olika vinterparadis och växlar områden för en helg eller vecka.

Campingbranschen växer

Enligt branschföreningen Svensk Camping är camping en starkt växande bransch, både när det gäller husvagnar och husbilar. Under sommarmånaderna juni-augusti har campingen idag en marknadsandel på 46% av svenska gästnätter och 44% av internationella gästnätter i Sverige. Med den växande husbilsmarknaden tillkommer nya grupper av campare som traditionellt inte varit aktiva campare. Tidigare var det pensionärer som sålt sin villa som köpte husbil, sen blev det storstadsbor och välbärgade och nu ser vi en stark trend bland barnfamiljer och vana campare testar att byta fordon.

- Vi själva gjorde en roadtrip runt om i Sverige och har hittat så många fantastiska platser och campingar. Norrlandskusten är lika fin som västkusten, men även i Norrlands inland finns många pärlor att besöka, menar Lars. Vi ser en trend att fler och fler söker sig norrut och vill hitta mindre campingar som erbjuder det lilla extra; de små och mellanstora campingarna har ofta en mer familjär känsla medan de större kedjorna satsar mycket på att bygga anläggningar och erbjuder ett mer exklusivt utbud såsom vattenland, äventyrsbad och olika restaurangkoncept.

Nya målgrupper kräver ny teknik

Det faktum att campinggästerna blir allt yngre, söker sig till nya platser och vill vara mer flexibla gör att det nu är helt rätt timing att lansera en digital plattform för att söka och boka övernattningsplatser. Det har saknats en samlad portal som tillgodoser alla dagens behov. – I våra marknadsundersökningar har vi tydligt sett att man vill vara rörlig och enkelt söka och boka övernattningar under tiden man är på väg. Allt färre låser sin planering ett halvår i förväg. Dagens kunder vill ta snabbare beslut och ha tillgång till alla valmöjligheter, och göra det i mobilen, säger Lars och Malin.

På kort tid har Hollistay.com blivit Nordens mest heltäckande bokningsportal, med flera och mer annorlunda platser än tidigare. I år sker den stora utrullningen av tjänsten till den breda allmänheten. Till att börja med har man fokuserat på Sverige, men succesivt ansluts även Norge, Danmark och Finland. Språkstödet har utökats och på Hollistay.com finns nu 7 språk. Förutom de nordiska språken finns även engelska, tyska och holländska i systemet.

Nyheter på gång under 2020

Plattformen har utvecklats under vintern så att även privatpersoner har möjlighet att hyra ut en plats på sin egen fastighet/tomt. På så sätt når vi en bredare målgrupp och campinggästerna får mer valmöjligheter hur man vill campa. Detta är en helt ny funktion som saknats på marknaden. Även vandrarhem, bed- and breakfast, bo på lantgård, vingårdar, golfklubbar, eventarrangörer etc kommer att erbjudas onlinebokning. Lansering av nyheterna sker under våren.

Utveckling genom inkubatorns processer

Sedan Hollistay kom med i inkubatorns processer så har de fått coachning i affärsutveckling främst mot marknad och försäljning. Just nu arbetar de med Karin Burgaz som processledare, och har då även börjat planera för ytterligare riskkapital för kommande investeringar i utveckling och expansion.

-Hollistays affärsidé ligger helt rätt i tiden och intressant är att ingen annan genomfört den tidigare. Att Hollistay nu finns på en marknad, som redan känner till fenomenet av en bokningsplattform, borgar för en snabb utväxling på affären och en möjlighet för såväl etablerade som nya gäster att utveckla sina campingupplevelser. I tider av Corona-virusets spridning kommer många av oss att välja att stanna i vårt land på semestern, campinglivet och Hollistay har en mycket ljus framtid i sikt, menar Karin Burgaz.

Hollistay AB

Det skall vara enkelt att boka sitt campingäventyr! Att ge sig ut på vägarna med husvagnen, husbilen eller med tältet ger känslan av FRIHET, nya UPPLEVELSER, ÄVENTYR och nya GEMENSKAPER! En helt ny bokningsplattform Online 2019 för alla som besöker en camping.

www.hollistay.com